Nowa technologia pozwoli na regulację ogniskowych w postprodukcji i tworzenie niemożliwych perspektyw

Autor: Maciej Luśtyk

4 Sierpień 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Wygląda na to, że świecie cyfrowej obróbki już niedługo zawita nowy termin. “Obliczeniowy zoom” nad którym pracują naukowcy z Nvidia i Uniwersytetu Kalifornijskiego, pozwolić ma na swobodne miksowanie efektów dostarczanych przez różne ogniskowe na etapie postprodukcji.

Myśleliśmy, że w temacie edycji zdjęć widzieliśmy już wszystko. System, nad którym pracują obecnie naukowcy z firmy Nvidia i Uniwersytetu Kalifornisjkiego w Santa Barbara to jednak coś zupełnie nowego i wyjątkowego. Umożliwiać ma on bowiem tworzenie perspektyw niemożliwych do uzyskania tradycyjnymi metodami.

Obiektywy o różnych ogniskowych, w różnym stopniu spłaszczają perspektywę. W niektórych sytuacjach lepiej sprawdzi się obiektyw szerokokątny, w innych tele. Co jednak, gdybyśmy na jednym zdjęciu mogli połączyć efekty uzyskane przy pomocy obydwu rodzajów szkieł? Właśnie coś takiego umożliwić ma nam “obliczeniowy zoom” opracowywany przez naukowców.

 

Stacking... perspektywy?

W praktyce wygląda to tak, że będziemy mogli na przykład uchwycić modela w szerokim planie, a następnie spłaszczyć perspektywę, by uwydatnić obiekty znajdujące się w oddali, tworząc tym samym wizualnie wiarygodne, ale niemożliwe do sfotografowania kadry. Niestety cały proces jest dość czasochłonny i wymaga wykonania serii zdjęć tego samego obiektu z różnej odległości, a następnie przepuszczenie ich przez program do edycji. Na szczęście nie trzeba przy tym zmieniać obiektywów - efekty charakterystyczne dla różnych ogniskowych system “wyliczy" samodzielnie.

Naukowcy mają nadzieję, że w przyszłości ich algorytm zawita do popularnych programów do edycji. Pozostaje tylko pytanie, na ile podobna technologia jest w stanie wspomóc fotograficzną pracę i czy przypadkiem nie stanowi zbyt dużej ingerencji w rzeczywistość. Z drugiej strony

Więcej informacji znajdziecie pod adresem cvc.ucsb.edu.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
World Press Photo nie chce na gali rosyjskiego fotografa. Podtrzymuje jednak decyzję o nagrodzie
World Press Photo nie chce na gali rosyjskiego fotografa. Podtrzymuje jednak decyzję o nagrodzie
Ciąg dalszy zamieszania wokół wyróżnienia Mikhaila Tereschenko w tegorocznym World Press Photo. Organizacja podtrzymuje nagrodę, ale cofa zaproszenie dla fotografa na galę...
18
Fujifilm podnosi ceny materiałów analogowych. Ceny filmów wzrosną nawet o 50%
Fujifilm podnosi ceny materiałów analogowych. Ceny filmów wzrosną nawet o 50%
Fujifilm kolejny raz podnosi ceny filmów analogowych. Tym razem podwyżki wynoszą od 21 do nawet 52%. Póki co zmiany dotyczą rynku japońskiego, ale z dużym prawdopodobieństwem w...
6
Zakaz fotografowania wchodzi w życie na dobre. Od 17 kwietnia grozi nam grzywna, areszt lub konfiskata sprzętu
Zakaz fotografowania wchodzi w życie na dobre. Od 17 kwietnia grozi nam grzywna, areszt lub...
Formalnie zakaz fotografowania poszczególnych obiektów funkcjonuje w Polsce już od kilku lat, jednak ze względu na brak jednolitego znaku zakazu przepis ten nie mógł być skutecznie...
276
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)