Rozmycie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
6.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

84%

Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Kwiecień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania obiektywów podłączanych do aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane dla odbitek o rozmiarze 20 x 30 cm, czyli w rozmiarach w jakich zwykle mamy okazję oglądać zdjęcia.

Wykresy BxU oferują nam dokładniejszy wgląd w to, jak ostre są poszczególne obszary kadru. Jak widzimy, potwierdzają się obserwacje dokonane w przypadku pomiarów MTF, świadczące o dużej rozbieżności miedzy środkiem a brzegami kadru. W przypadku tak szerokiego pola widzenia nie powinno to jednak specjalnie dziwić, choć niektóre nowsze konstrukcje potrafią i w tym zakresie notować już imponujące wyniki.

Generalnie, jak na tak szeroki obiektyw są to wyniki w pełni akceptowalne, a rozmycie brzegów mocniej zauważymy właściwie wyłącznie na przysłonie f/4. Wykresy potwierdzają także to, co zauważamy na zdjęciach przykładowych - najbardziej rozmyte są dolne rogi kadru.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Rozciągnięcie i rozmycie brzegów będzie więc widoczne podczas oglądania zdjęć w powiększeniu właściwie w całym zakresie przysłon, należy jednak brać pod uwagę, że będzie ono mało (lub w ogóle) widoczne w przypadku oglądania fotografii w rozmiarach ekranowych. Jeśli więc naszym celem nie jest drukowanie zdjęć w dużych formatach i pokazywanie ich na wystawach, gdzie będą oglądane z niewielkiej odległości, problemem tym możemy w zasadzie się nie przejmować.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Rozmycie w praktyce:

A jaki charakter rozmycia oferuje Irix 11 mm f/4? Po tak szerokim obiektywie trudno oczekiwać cudów, a mało kto będzie go też wykorzystywał do fotografowania z bliska, ale krótka minimalna odległość ostrzenia (27 mm) sprawia, że i tym modelem będziemy w stanie sfotografować detale z rozmytym tłem. Rozmycie jak na tego typu szkło wydaje się dosyć miękkie i przyjemne, co najważniejsze nie jest „nerwowe”.

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)