Przepustka do świata makro - Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 w opinii fotografów

Autor: Redakcja Fotopolis

24 Wrzesień 2024
Artykuł na: 6-9 minut

Dzięki ogniskowej 150 mm i skali odwzorowania 1:1 Irix 150 mm f/2.8 pozwala na wyjątkowo wygodne fotografowanie z bliska. Ten bardzo wszechstronny obiektyw trafił w ręce dwójki niezależnych fotografów - Marty Pietrzyk i Pawła Budzika. Oto ich opinie.

Materiał partnera

Połączenie współczynnika powiększenia 1:1 oraz ogniskowej wynoszącej 150 mm sprawia, że Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 idealnie nadaje się do fotografowania owadów, roślin, biżuterii i innych niewielkich obiektów. Niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalistą czy amatorem, obiektyw ten pozwoli Ci odkryć fascynujący świat makrofotografii.

Dostępny jest w wersjach z mocowaniem Canon EF, Nikon F, Pentax K oraz w najnowszej wersji do bezlusterkowców Sony E. Ta najnowsza wersja ma na pokładzie przełącznik „Click / Declick” który pozwala na wybór pomiędzy trybem stopniowym a płynnym pracy pierścienia przysłony. Doskonale sprawdzi się więc także w rękach osób filmujących.

Zobacz także:
Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 Dragonfly - test obiektywu

Długie makro Irix 150 mm f/2.8 pretenduje do miana najbardziej praktycznej konstrukcji tego typu na rynku. Czy rzeczywiście spełni oczekiwania wymagających fanów fotografowania świata w mikroskali? Sprawdzamy to w naszym teście. [Czytaj więcej]

A jak Irix 150 mm 2.8 Macro 1:1 radzi sobie w praktyce? Swoimi wrażeniami z fotografowania tym obiektywem dzielą się Marta Pietrzyk (Studio Zielony Kadr) oraz fotograf przyrody Paweł Budzik.

Solidna obudowa - w sam raz na wymagające plenery

Korpus obiektywu Irix 150 mm 2.8 Macro 1:1 został wykonany ze stopu magnezowo aluminiowego w połączeniu z wysokiej jakości kompozytem. Zapewnia to trwałość i odporność na warunki atmosferyczne przy jednocześnie stosunkowo niedużej wadze. “Jego ciężar jest odczuwalny, ale nie przeszkadza” - podkreśla Paweł Budzik. “Obiektyw dobrze leży w dłoni, co jest istotne przy manualnym ustawianiu ostrości”.

fot. Paweł Budzik

Poza tym odporność na kurz i wilgoć sprawia, że można śmiało używać tego obiektywu na zewnątrz, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. “Wąwóz, las, ciemność, wilgoć, błoto – obiektyw nie zawiódł. Nawet gdy moja ręka była zanurzona w wodzie a obiektyw stykał się stopką z taflą wody” - podkreśla Paweł.

fot. Marta Pietrzyk

Podobne zdanie o tym obiektywie ma Marta Pietrzyk, która testowała go na dodatek w mroźne poranki: “Test na mrozie przy -17℃ obiektyw przeszedł bezbłędnie, co daje mi pewność, że w pracy w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych nie zawiedzie”.

Sony A7R V + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/400 s, f/5.6, ISO 1000; fot. Marta Pietrzyk

Wygoda i precyzja ustawiania ostrości

Bardzo ważną cechą tego obiektywu jest precyzyjny pierścień ostrości, który pozwala dokładnie dostosować ustawienia ogniskowania, oraz system wewnętrznego ogniskowania, który utrzymuje stałą długość obiektywu podczas pracy.

Sony A7R V + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/160 s, f/3.5, ISO 100; fot. Marta Pietrzyk

“Kręcenie pierścieniem ostrości w obiektywie Irix było ogromną przyjemnością i odkrywaniem natury z bliska” - wspomina Marta. W podobnym tonie mówi Paweł Budzik, który podkreśla, że pierścień ostrości pracuje z odpowiednim oporem i precyzją. Zauważa także dodatkowe rozwiązanie - niebieski, wystający znacznik na pierścieniu ostrości, który jest w pewnym sensie ogranicznikiem dla palców, sprawiając, że po prostu łatwiej ustawia się ostrość.

Sony A7R V + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/1250 s, f/3.5, ISO 100; fot. Marta Pietrzyk

Fotografując salamandry, Paweł docenił w modelu Irix 150 mm także wygodną odległość ostrzenia: “Nie miałem z tym problemów jak w niektórych obiektywach, gdy chcesz do obiektu podejść bliżej i zauważasz, że nie da się już ustawić ostrości. W przypadku tego obiektywu nie miałem ani jednej takiej sytuacji, a zdarzało się, że salamandry podchodziły naprawdę blisko”.

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/100 s, f/4, ISO 8000; fot. Paweł Budzik

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/200 s, f/4, ISO 2500; fot. Paweł Budzik

Jakość obrazu, która w makrofotografii nie zawodzi

Jednym z najważniejszych elementów tego obiektywu jest wysokiej jakości optyka. Została ona skonstruowana z 12 soczewek ułożonych w 9 grupach, w tym z trzech soczewek o niskiej dyspersji, które eliminują aberracje chromatyczne i zapewniają naturalne, piękne kolory. Ponadto, specjalne powłoki antyrefleksyjne Neutrino Coating redukują odbicia i flary, poprawiając kontrast i ostrość obrazu.

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/50 s, f/3.2, ISO 2500; fot. Paweł Budzik

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/200 s, f/5, ISO 2000; fot. Paweł Budzik

Paweł Budzik podkreśla: “Fotografując salamandry zauważyłem, że Irix 150 mm przy szerokiej przysłonie f/2.8-4, ujawnił swoje możliwości, oferując małą głębię ostrości, która dodaje zdjęciom tajemniczości, a jednocześnie pozwala skupić się na najdrobniejszych detalach. Nie widziałem potrzeby stosowania wyższej przysłony niż f/5, ponieważ preferuję efekt rozmycia tła, tym samym podkreślając główny obiekt”.

Sony A7R V + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/2500 s, f/5, ISO 1000; fot. Marta Pietrzyk

Marta również docenia bokeh w tym obiektywie: “Plastyka fotografii wygląda imponująco. Widzimy piękny bokeh, mocne rozmycie i wydobycie pierwszego planu z tła, dzięki oczywiście długiej ogniskowej”.

Sony A7R V + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/160 s, f/3.5, ISO 100; fot. Marta Pietrzyk

Irix 150 mm 2.8 Macro 1:1 sprawdza się doskonale także przy jeszcze bardziej zaawansowanej fotografii makro. “Prawdziwa magia zaczęła się, gdy do obiektywu dołączyłem pierścienie pośrednie" - wspomina Paweł. “Dla mnie był to przełom. Pozwoliły one na jeszcze większe zbliżenie do fotografowanych obiektów, co jest kluczowe w makrofotografii. Dzięki nim, obiektyw ujawnił swój pełny potencjał, szczególnie przy fotografowaniu skakunów (małych pajączków)”.

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/60 s, f/5, ISO 800; fot. Paweł Budzik

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/500 s, f/4, ISO 1250; fot. Paweł Budzik

Warto w tym miejscu przypomnieć jeszcze o dedykowanej dla tego obiektywu szynie Irix Macro 180, która bardzo ułatwia operowanie przy dużych zbliżeniach. Zapewnia możliwość precyzyjnego dostosowania pozycji aparatu podczas fotografowania - zarówno w celu ustawienia ostrości, jak i wykonania serii zdjęć do późniejszego stackowania. To w zasadzie jeden z głównych elementów na wyposażeniu doświadczonego makrofotografa.

Podsumowanie

Paweł Budzik: "Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 to nie tylko obiektyw – to klucz do świata, gdzie każdy detal ma swoje znaczenie, a fotografia staje się opowieścią bez słów. Jego wszechstronność, ergonomia i jakość obrazu sprawiają, że jest to cenny sprzęt dla każdego fotografa makro".

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/50 s, f/4, ISO 8000; fot. Paweł Budzik

Nikon Z6 II + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/160 s, f/5, ISO 800; fot. Paweł Budzik

Marta Pietrzyk: "Wschód słońca i babie lato na łące - fantastyczne warunki. Była mgła, wilgoć, słońce. Irix nie zawiódł do tego stopnia, że nie wiedziałam, które zdjęcie wybrać do recenzji. Generalnie Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 sprawdził się w każdych warunkach - na mrozie, w upale, w fotografii portretowej i przyrodniczej. Mimo pewnych wad jest warty polecenia, szczególnie biorąc pod uwagę, że ma dobry stosunek jakości do ceny”.

Sony A7R V + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/1250 s, f/2.8, ISO 100; fot. Marta Pietrzyk

Sony A7R V + Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1; Ustawienia: 1/640 s, f/4.5, ISO 100; fot. Marta Pietrzyk

Kup taniej obiektyw Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1

Nie przegap atrakcyjnej promocji! Do końca września obiektyw Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 kupisz 25% taniej. Szczegóły na stronie: store.irixlens.com

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
Fotografując galopującego konia jako pierwszy na świecie, Eadward Muybridge stawia sobie pomnik sam, jeszcze za życia. Sto lat później Guy Delisle ściąga go z piedestału i przepisuje tę historię...
8
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
Takie niebo jak na okładce książki Fergusona widziałam może kilka razy w życiu: wielkie, ale nieprzytłaczające. I niewiarygodnie rozgwieżdżone. W Big Sky australijski fotograf łączy...
14
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Ten mały i niedrogi kolorymetr pozwoli na łatwe skalibrowanie monitora nawet totalnemu laikowi. Dawid Markoff sprawdza, jak Calibrite Display 123 działa w praktyce.
8
Powiązane artykuły