Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy Sony FE 100-400 mm f/4.5–5.6 GM OSS to konstrukcja, która faktycznie może przekonać do siebie zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody.

Autor: Michał Chrzanowski

15 Czerwiec 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Telezoom Sony ma odpowiednio skorygowaną aberrację chromatyczną. Dzięki temu podczas normalnego fotografowania w terenie nie jest ona zauważana na zdjęciach. Nawet na mocno kontrastowych fragmentach kadru nie powinniśmy dojrzeć wyraźnych kolorystycznych przebarwień - choć czasem w wyjątkowo wymagających warunkach oświetleniowych mogą zdarzyć się pewne wyjątki. Na szczęście ten efekt będzie można w dosyć prosty sposób zminimalizować w popularnych programach graficznych.

Otrzymane w naszym laboratorium DxO wartości dla aberracji chromatycznej nie są duże. Poza tym jej charakterystyka i rozkład dotyczy tak naprawdę jedynie rogów i brzegów kadru. Oznacza to, że reszta planu fotograficznego - w większości przypadków zdjęciowych - będzie niedotknięta tą wadą układu optycznego.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej. Warto jednak zauważyć, że anomalia objawia się jedynie na nominalnym otworze przysłony. Po jej przymknięciu aberracja chromatyczna maleje.

100 mm f/4.5

200 mm f/5.6

400 mm f/5.6

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/1000s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 100 mm

1/500s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 400 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim to nowy pomysł na modułową optykę, która w miniaturowej formie i niskiej cenie dostarcza amatorom wybór 3 stosunkowo jasnych obiektywów stałoogniskowych. Czy to...
9
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
20
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
26
Powiązane artykuły