Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy Sony FE 100-400 mm f/4.5–5.6 GM OSS to konstrukcja, która faktycznie może przekonać do siebie zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody.

Autor: Michał Chrzanowski

15 Czerwiec 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

100 mm f/4.5

400 mm f/5.6

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

100 mm f/4.5

400 mm f/5.6

Konstrukcje Sony z linii G Master charakteryzują się wyjątkowo ciekawymi i miękkimi rozmyciami tła. Jednak czy podobną charakterystyką będzie mógł pochwalić się model FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS?

W przypadku tego obiektywu na ponadprzeciętną plastykę (w tej klasie sprzętu) wpływ ma odpowiednio zaprojektowany układ optyczny, długie ogniskowe (zwłaszcza 400 mm) oraz 9-listkowa przysłona o świetle f/4.5 dla 100 mm i f/5.6 dla 400 mm. Najlepszą separację fotografowanego obiektu, od niemal kremowego tła, otrzymamy na 400 mm i f/5.6. To właśnie dzięki kombinacji długiej ogniskowej i relatywnie szerokiej przysłony jesteśmy w stanie niemal całkowicie zminimalizować rozpraszające naszą uwagę elementy znajdujące się na dalszym planie. Ponadto również bokeh jest efektywnie wyeksponowane.

Co więcej, powyższe trójwymiarowe wykresy BxU są również kolejnym potwierdzeniem ogólnej rozdzielczości obiektywu. Najwyższą i najbardziej wyrównaną wyrazistością będziemy cieszyć się na 100 mm. Niemniej jednak w przypadku wykresu (głownie dla ogniskowej 400 mm i przysłony f/5.6) otrzymanego dla pełnoklatkowej i 42-milionowej matrycy Sony możemy zauważyć już zwiększone rozmycie obrazu (zarówno w centrum jak i na brzegach). Mimo to wciąż mieści się ono w akceptowalnych normach.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/500s, f/4.5, ISO 640, ogniskowa: 100 mm

1/500s, f/5.6, ISO 500, ogniskowa: 400 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły