Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

76%

Zaawansowany układ optyczny, jasne światło f/2 oraz kompaktowy, metalowy i uszczelniony korpus - to tylko kilka cech nowego standardowego obiektywu japońskiego producenta. Zobaczcie, jak stałoogniskowy Fujifilm Fujinon XF 35 mm F/2 R WR poradził sobie w boju.

Autor: Michał Chrzanowski

8 Styczeń 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm po standaryzacji matrycy APS-C do pełnej klatki.

Producent obiecywał, że nowy Fujinon zapewni wysoką jakość obrazu, na całej powierzchni kadru, nawet przy szeroko otwartej przysłonie. Naszym zdaniem dotrzymał danego słowa – trzydziestka piątka oferuje dobrą rozdzielczość, zwłaszcza w centrum kadru. Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, w momencie fotografowania w formacie RAW otrzymamy użyteczny rezultat w całym zakresie przysłon.

W centrum kadru optymalną jakością będziemy mogli cieszyć się w przedziale od f/2.8 (41.87 lp/mm) do f/8 (41.35 lp/mm). Z kolei fotografowanie na najszerzej otwartej przysłonie f/2 zaowocuje rozdzielczością wynoszącą 35.69 lp/mm. Tak naprawdę jedyny znaczący spadek jakości obrazu odnotujemy na f/11 (31.40 lp/mm) i f/16 (28.66 lp/mm). Niemniej jednak będą to wartości wyraźnie przekraczające granicę akceptowalności. Za takie więc osiągi w centrum kadru Fujifilm należą się duże brawa.

Nieco słabiej sytuacja wygląda na brzegach, ale tego mogliśmy się spodziewać po obiektywie tej klasy. Nie oznacza to jednak, że uzyskane wyniki w jakimś stopniu negatywnie wpłyną na ostateczny wygląd zdjęć. Po prostu obraz na brzegach nie będzie tak ostry, jak w centrum kadru. Najwyższą rozdzielczość uda się osiągnąć na f/5.6 – wyniesie ona 34.10 lp/mm. Natomiast najniższą wartość zaobserwujemy na przysłonie f/2, jednak z wynikiem 21.84 lp/mm przekroczy ona akceptowalną granicę, co uznajemy za plus.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy dobrze radzą sobie z wyostrzaniem obrazu, dzięki czemu wartości funkcji MTF50 ulegają podwyższeniu i wyrównaniu w stosunku do tych zanotowanych dla surowych plików. Dlatego też zdjęcia będą prezentować zdecydowanie wyższą i bardziej wyrównaną rozdzielczość. Ponadto, granica akceptowalności zostanie wyraźnie przekroczona dla każdej z przysłona – tak w centrum, jak i na brzegach kadru.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość obrazu w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)




Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)