Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

78%

W nasze ręce trafił Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC. Nowa propozycja koreańskiego producenta to manualny, stałoogniskowy jasny obiektyw przeznaczony do aparatów z pełnoklatkową matrycą. Zobaczcie, jak ta konstrukcja poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

5 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

5. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm.

Zdjęcia w formacie RAW wykonane za pomocą obiektywu Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC posiadają dobrą rozdzielczość obrazu. Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania nowym obiektywem koreańskiego producenta otrzymamy użyteczny rezultat w centrum i na brzegach kadru już od maksymalnego otworu przysłony.

Optymalna rozdzielczość utrzyma się w przedziale przysłon f/2-f/5.6 (centrum) i f/2.8-f/8 (brzegi). Najwyższą jakość obrazu zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru otrzymamy w momencie fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/4, gdzie rozdzielczość wyniesie 44.25 lp/mm (centrum) i 43.10 lp/mm (brzegi). Oczywiści wraz z przymykaniem przysłony wartość ta będzie stopniowo spadać, jednak wciąż będzie się utrzymywać na dobrym poziomie. Co więcej, nawet fotografowanie z wykorzystaniem szeroko otwartej przysłony f/2 wiąże się z uzyskaniem akceptowalnej jakości obrazu - 37.75 lp/mm w centrum kadru i 28.10 lp/mm na jego brzegach. Te wartości są dobre i zdecydowanie przewyższają granicę akceptowalności. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się wysoką rozdzielczością podczas fotografowania na szeroko otwartej przysłonie, co zaowocuje dobrą jakością obrazu oraz małą głębią ostrości. Natomiast najmniejszą wartość wykresu funkcji MTF50 zanotujemy na przysłonie f/22, jednak wciąż jej wartość będzie dobra i nie przekroczy granicy akceptowalności.

Pochwalić również trzeba charakterystykę wykresu - linie nachodzą na siebie. Od przysłony f/4 nie zauważymy żadnej dysproporcji pomiędzy centrum a brzegami kadru. Dzięki temu jakość obrazu będzie niemalże identyczna w całym planie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 i MTF10 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, charakterystyka wykresu ulegnie lekkiej zmianie - w porównaniu do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku plików RAW. Mimo to rozbieżności pomiędzy centrum a brzegami wciąż będą minimalne. Ponadto, zdjęcia będą prezentować wyższe rozdzielczości.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość obrazu w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)