Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

78%

W nasze ręce trafił Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC. Nowa propozycja koreańskiego producenta to manualny, stałoogniskowy jasny obiektyw przeznaczony do aparatów z pełnoklatkową matrycą. Zobaczcie, jak ta konstrukcja poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

5 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

6. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak możemy zauważyć na powyższym wykresie BxU, w momencie fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/2 rozmycie obrazu będzie widoczne (głownie brzegi kadru), a miejscami denerwujące (centrum). Wartości BxU w całej rozpiętości kadru wahają się od 2.72 do 4.50. Dowodem tego jest charakterystyka wykresu, który nie tworzy idealnie równej płaszczyzny – możemy zauważyć nieznaczne wybrzuszenie w centrum. Oznacza to, że dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami planu fotografii mogą być zauważalne. Sytuacja ulega zmianie dopiero po przymknięciu przysłony do f/5.6. Wykres nieznacznie spłaszcza się, a wartości BxU oscylują w granicach 3.08-4.24 - rozmycie wciąż jest widoczne.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Natomiast w przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz w centrum i na brzegach kadru będzie ostry - miejscami nawet zbyt ostry - w całym zakresie przysłon. Taki wynik bardzo dobrze świadczy o jakości optycznej obiektywu Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC.

Rozmycie obrazu w praktyce

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)