Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

78%

W nasze ręce trafił Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC. Nowa propozycja koreańskiego producenta to manualny, stałoogniskowy jasny obiektyw przeznaczony do aparatów z pełnoklatkową matrycą. Zobaczcie, jak ta konstrukcja poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

5 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

11. Podsumowanie


Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC to kolejna propozycja koreańskiej firmy, która rozszerza linię w pełni manualnych stałek dedykowanych do aparatów wyposażonych w pełnoklatkową matrycę obrazu. Producenta w szczególności należy pochwalić za wykonanie obiektywu. Detale i wykończenia stoją na wysokim poziomie, dzięki czemu nadają stałce wyjątkowego charakteru, stylu i elegancji. Poza tym metalowy tubus, odpowiednia waga i rozmiar jednoznacznie podkreślają, że konstrukcja została zaprojektowana z myślą o wymagających użytkownikach - sprawia wrażenie bardzo trwałej i odpornej na uszkodzenia. Szkoda, że producent nie poszedł krok dalej i nie zdecydował się na użycie dodatkowych uszczelnień, które jeszcze bardziej chroniłyby konstrukcję przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Niemniej jednak ten obiektyw nie został zaprojektowany do wykorzystywania w ekstremalnych sytuacjach, a pracy w studio fotograficznym, podczas sesji portretowych. I to właśnie w tej roli powinien sprawdzić się bardzo dobrze.

Nowy Samyang nie posiada autofokusa, jednak poprawne ostrzenie nie stanowi większy problemów podczas wykonywania zdjęć - o ile przyzwyczaimy się do dosyć topornego pierścienia ustawiania ostrości. Zdecydowanie większą niedogodnością jest brak stabilizacji obrazu, która w teleobiektywach jest wręcz wymagana. Duet długiej ogniskowej 135 mm i przysłony f/2 sprawia, że pole ostrości jest bardzo małe. Gdy dodamy do tego dłuższe czasy naświetlania (poniżej 1/135 sekundy) możemy narazić się na poruszone zdjęcia. W rezultacie podczas fotografowania z “ręki” (na opisanych ustawieniach) nie będziemy w stanie w pełni wykorzystać możliwości nowego obiektywu bez konieczności użycia statywu, który unieruchomi nam prezentowany obraz.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Testowany Samyang to również udana konstrukcja pod względem optyki. Obiektyw zapewnia dobrą jakość obrazu w całym zakresie przysłon oraz kontrast i wyrazistość, a także nasycenie barw i ogólną plastykę zdjęć. Poza tym nowe szkło koreańskiego producenta ma bardzo dobrze skorygowaną dystorsję i aberrację, dzięki czemu zniekształcenia obrazu oraz anomalie będą niezauważalne na zdjęciach. Podobnie zresztą wygląda sytuacja związana z winietowaniem. Fotografowanie na szeroko otwartej przysłonie f/2 sprawi, że różnica jasności między centrum a brzegami kadru jest nieznaczna.

Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC to ciekawa propozycja, która wypadła bardzo dobrze w naszym teście. Wykonanie oraz jakość optyki stoją na wysokim poziomie. Również cena około 2100 zł jest bardzo konkurencyjna - modele innych producentów kosztują nawet dwa razy więcej. Jednak nowy Samyang nie jest konstrukcją, którą z czystym sumieniem możemy polecić każdemu. Brak autofokusa i stabilizacji obrazu oraz długa ogniskowa 135 mm i światło f/2 sprawiają, że możliwości obiektywu zostaną w pełni wykorzystane dopiero w rękach zaawansowanych fotografów.


Podsumowanie

+ bardzo dobra jakość wykonania
+ eleganckie wykończenia
+ czytelna skala odległości hiperfokalnej
+ dobra jakość obrazu w centrum i na brzegach kadru
+ plastyczne rozmycie obrazu na przysłonie f/2
+ dobrze korygowana aberracja
+ bardzo mała dystorsja
+ bardzo dobrze skorygowana winieta
+ bardzo dobra praca w warunkach kontrastowego oświetlenia


- niewygodny pierścień ustawiania przysłony
- bardzo duży opór przy obracaniu pierścienia ostrości
- brak uszczelnień
- brak stabilizacji obrazu
- zauważalne rozmycie obrazu

Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC uzyskała w swojej klasie 78%



]> */


]

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

78%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)