Nikon D60 - Fotografowanie

Nowy model Nikon D60 zaprezentowany na tegorocznych targach PMA jest małą lustrzanką o dużych możliwościach. Oferuje 10-megapikselową matrycę, system jej czyszczenia, system sterowania przepływem powietrza w korpusie, wywoływanie plików RAW w aparacie i kilka nowych funkcji. W porównaniu ze swoim poprzednikiem D40x nie ma rewolucji, jest raczej delikatny lifting.

Autor: Marcin Falana

7 Marzec 2008
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Szybkość działania

Nikon D60 jest gotowy do pracy od razu po włączeniu. Po przekręceniu tarczy włącznika na pozycję ON aparat wyświetla nam informację o czyszczeniu sensora (mamy możliwość wyboru kiedy sensor ma być czyszczony), a następnie ekran z parametrami ekspozycji i aparatu. Gdy wyłączymy autofokus i wciśniemy spust tuż po włączeniu aparatu, D60 zrobi zdjęcie błyskawicznie. Według danych producenta D60 jest gotowy do pracy po 0,19 s a minimalne opóźnienie migawki jest niezauważalne.

Podczas testu szybkości wykonywania zdjęć seryjnych ustawiliśmy aparat według zaleceń producenta, czyli manualny tryb ustawiania ostrości, tryb Manualny, czas otwarcia migawki 1/250s. Robiąc zdjęcia w formacie RAW D60 zrobił 6 RAW-ów w 2s. Niestety potem nastąpiło spowolnienie i w ciągu 10s zrobił 10 RAW-ów. Pocieszające jest to, że z włączoną redukcją szumów wynik jest zbliżony. Jeżeli chodzi o JPEG-i, to D60 wykonał 12 JPEG-ów w czasie 4 s, po 12 klatce nastąpiło spowolnienie, po 10 s. aparat zarejestrował 20 plików JPEG, a po 30 s. 60 JPEG-ów. Z włączoną redukcją szumów wynik dla 4 s. wynosi 10 JPG-ów. Nikon D60 jest w stanie wykonać 3kl./s. jednak w krótkiej serii, w RAW-ach do 6 zdjęć a w JPEG-ach do 12.

Zastrzeżenia budzi szybkość działania autofokusa. Obiektyw kitowy potrzebuje około 1 s. na przestawienie ostrości z odległości minimalnej na nieskończoność. Do tego podczas manualnego ustawiania ostrości mamy do dyspozycji obrót o około 1/8 okręgu, co powoduje pewne problemy z właściwym ustawieniem ostrości. Pocieszeniem może być precyzja działania autofokusa, który nie kręci się w kółko szukając właściwego położenia, a wraz z systemem wspomagania (w postaci lamki wbudowanej w korpus aparatu) działa bardzo przyzwoicie.

Tryby ekspozycji

Nikon D60 oferuje typowy dla lustrzanek amatorskich zestaw programów ekspozycji. Na tarczy wyboru umieszczono programy manualne i tematyczne:

  • Tryb manualny (M)
  • Automatyka z preselekcją przysłony (A)
  • Automatyka z preselekcją czasu (S)
  • Automatyka programowa (P)
  • Automatyczny
  • Automatyczny z wyłączoną lampą błyskową
  • Programy tematyczne[LST

]

Po wybraniu programu manualnego czy tematycznego na monitorze pojawia się informacja o dokonanym wyborze,a po naciśnięciu przycisku ? możemy przeczytać opis danego trybu.

opisy trybów manualnych
opis trybów tematycznych

Nikon D60 został wyposażony w jedno kółko ustawień. Jest to standard w tej klasie sprzętu. W programie manualnym za jego pomocą zmieniamy czas naświetlania. Wartość przysłony zmieniamy poprzez wciśnięcie przycisku +/- (znajduje się obok spustu migawki) i kręcenie kółkiem ustawień.

Pomiar światła

D60 oferuje trzy sposoby pomiaru światła:

  • Matrycowy
  • Pole pomiaru centralne
  • Punktowy

Pomiar matrycowy 3D Color Matrix II korzysta z 420-segmentowego czujnika RGB. Pomiar centralny 75% wagi pomiaru bierze ze środka kadru o średnicy 8mm. Pomiar punktowy obejmuje około 2,5% powierzchni kadru i zajmuje obszar 3,5 mm na środku aktywnego pola AF. Zmiany sposobu pomiaru światła możemy dokonać z poziomu menu lub za pomocą przycisku i, czyli tak czy inaczej musimy oderwać aparat od oka i spojrzeć na monitor.

Korektę ekspozycji ustawiamy kółkiem nastawień przy jednoczesnym trzymaniu przycisku +/- znajdującego się przy spuście migawki. Zmiany ustawień korekty możemy obserwować zarówno w wizjerze jak i na monitorze na drabince ekspozycji. Nikon D60 nie oferuje funkcji braketingu.

Obiektyw

Nikon D60 jest oferowany w zestawie z obiektywem Nikkor AF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 GII lub AF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 VR, które różnią się optyczną stabilizacją obrazu. Jeżeli chodzi o własności fotograficzne, odsyłamy do testu Nikona D40 Nikon D40 test

Pomiar ostrości

Nikona D60 wyposażono w autofokus {Multi-CAM 530] z detekcją fazową TTL. Działa on z obiektywami wyposażonymi w silnik autofokusa, czyli Nikkor AF-S i AF-I. System działa niezawodnie, szczególnie z diodą wspomagającą autofokus o zasięgu od 0,5 - 3m. Jest to wygodne rozwiązanie nie męczące modeli nieskończoną ilością przedbłysków, gdy aparat ostrzy. Zastrzeżenie budzi za to szybkość działania autofokusa z kitową optyką, jak wspominaliśmy w części testu o szybkości działania, aparat potrzebuje około 1 s. na przestawienie ostrości z odległości minimalnej na nieskończoność. D60 oferuje tylko trzy punkty pomiaru ostrości. To trochę mało nawet jak na amatorską lustrzankę. Do dyspozycji mamy za to dalmierz, który podczas manualnego ostrzenia pokazuje na drabince czy ostrość jest na przedmiocie czy przed lub za nim.

Do wyboru mamy trzy tryby wyboru pola autofokusa:

  • pierwszy plan
  • dynamiczny wybór pola autofokusa
  • pojedyńczy punkt

Wybór możliwy jest z poziomu menu lub po wciśnięciu przycisku i

Tryby ustawienia ostrości:

  • automatyczny wybór autofokusa (AF-A)
  • autofokus pojedyńczy (AF-S)
  • autofokus ciągły (AF-C)
  • autofokus manualny (MF)

Wybór trybu ostrości jak większość parametrów jest możliwy z poziomu menu lub po wciśnięciu przycisku i. Zmiany punktu ostrzenia dokonujemy nawigatorem.

W D60 zabrakło mechanicznego przełącznika trybu pracy autofokusa. Co więcej zabrakło też podglądu głębi ostrości. W ostatnim czasie producenci wycofują się z tej funkcji w swoich lustrzankach amatorskich, a szkoda.

Balans bieli

Wyboru balansu bieli możemy dokonać z menu lub za pomocą przycisku i. Konstruktorzy uwzględnili także balans bieli pod programowalnym przyciskiem Fn. zapewniając natychmiastowy dostęp do tej funkcji. Oczywiście pod warunkiem że właśnie przycisk Fn zaprogramujemy do zmiany balansu bieli.

Wśród trybów pracy balansu bieli znalazły się następujące ustawienia:

  • auto
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • światło słoneczne
  • lampa błyskowa
  • pochmurno
  • cień
  • pomiar manualny

Producent umieścił na drugiej pozycji światło żarowe. Wiadomo, że tryb auto słabo radzi sobie ze światłem o temperaturze barwowej poniżej 3500 Kelvinów, dlatego ustawienie światła żarowego na drugiej pozycji jest bardzo uzasadnione. Producent mógł się jeszcze pokusić o możliwość ustawienia temperatury barwowej według Kelvinów. Tryb automatyczny radzi sobie dobrze ze światłem powyżej 3500 K i światłem mieszanym. Niestety D60 nie dysponuje braketingiem w tym i balansu bieli.

Opcje korekty obrazu

D60 został obficie wyposażony w możliwości korekty obrazu, które znajdziemy w menu pod pojęciem Optymalizacja zdjęć

Zakładka optymalizacja zdjęć

  • Normalne
  • Bardziej miękkie
  • Żywe
  • Jeszcze żywsze
  • Portretowe
  • Czarno-białe
  • Ustawienia osobiste
ustawienia Normalne
ustawienia Bardziej miękkie
ustawienie Żywe
ustawienia Jeszcze żywsze
ustawienia Portretowe
ustawienia Czarno-białe

Warto poświęcić chwilę uwagi ostatniej pozycji Optymalizacji zdjęć czyli Ustawieniom osobistym. Pozwalają one na zmiany takich funkcji jak:

  • Wyostrzenie zdjęć
  • Kompensacja tonalna
  • Tryb kolorów
  • Nasycenie
  • Korekta odcienia

Dzięki Ustawieniom osobistym mamy szanse skonfigurować aparat według naszych potrzeb.

Wchodząc do kolejnych zakładek mamy szanse korekty wyostrzenia zdjęć od pozycji Automatycznej, przez Normalne, Obniżone, Nieco obniżone, Wyższe, Duże i Brak.

Pod zakładką o nazwie Kompensacja tonalna kryje się po prostu korekta kontrastu. Mamy do wyboru ustawienia: Normalne, Mniejszy kontrast, Nieco mniejszy kontrast, Nieco większy kontrast, Większy kontrast, Ustawienia osobiste.

Zakładka trybów kolorów

Zakładka nasycenia

Korekty odcienia możemy dokomać w zakresie -9 do +9 co 3

Podsumowanie działu

Nikonem D60 fotografuje się dość łatwo i przyjemnie. Poniżej przedstawiamy plusy i minusy D60-tki:

+ precyzyjny autofokus

+ krótki czas reakcji po włączeniu

+ bogaty wybór opcji korekty obrazu

- brak podglądu głębi ostrości

- tylko trzy punkty autofokusa

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33