Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9.5
Nasza ocena:

92%

Trzecia generacja Nikona Z6 ma już niewiele wspólnego z poprzednikiem. Czy nowy korpus ma szansę zdobyć szturmem rynek? Sprawdzamy jego potencjał…

Autor: Krzysztof Mularczyk

26 Sierpień 2024
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Filmowanie

Nikon Z6 III to także rozbudowane opcje filmowe. Pozwala na wewnętrzny zapis 12-bitowych materiałów 6K lub 4K UHD 60 kl./s z kodekiem N-Raw oraz 6K 30 kl./s lub 4K UHD 60p z kodekiem Pro Res RAW. Natomiast 10-bitowe materiały możemy nagrywać z kodowaniem ProRes 422 w jakości 5.4K 30p lub 4K UHD 60p lub z kodowaniem H.264 w jakości 5.4K 60p lub 4K UHD 120p. Jest także dostępny 10-bitowy zapis Full HD 240p.

Jak to wygląda dokładnie? W menu znajdziemy 6 formatów:

1. N-RAW 12-bit (NEV) - pozwala nagrywać 12-bitowy materiał z całej matrycy w rozdzielczości 6048x3402 px lub 4032x2268 px z szybkością 60, 50, 30, 25 lub 24p oraz z cropem DX 3984x2240 px z szybkością 120, 100, 60, 50, 30, 25 lub 24p. W tym formacie aparat zapisuje jednocześnie lekki poglądowy plik Full HD w formacie MP4. Można także zastosować tonację N-log.

2. ProRes RAW HQ 12-bit (MOV) - to także 12-bitowa opcja RAW, ale z bardziej popularnym kodekiem. Do wyboru mamy takie same jak wcześniej rozdzielczości, ale z nieco wolniejszym klatkażem - w trybie pełnoklatkowym dostępne są rozdzielczości 6048x3402 px lub 4032x2268 px z szybkością 30, 25 lub 24p, a w DX 3984x2240 px z szybkością 60, 50, 30, 25 lub 24p. Tu także można zastosować N-log.

3. ProRes 422 HQ 10-bit (MOV) - opcja nagrywania 10-bitowego materiału (4:2:2) z kompresją All-I i możliwością zastosowania N-log. Tutaj dostępne są rozdzielczości:

  • 5376x3024 px; 30, 25 lub 24p
  • 3840x2160 px; 60, 50, 25 lub 24p
  • 1920x1080 px; 120, 100, 60 lub 50p

4. H.265 10-bit (MOV) - lżejsza opcja 10-bitowa (4:2:0) z kompresją GOP i możliwością opcjonalnego zastosowania tonacji N-log i HLG. Dostępne są tu te same co wyżej rozdzielczości, ale z szybszym klatkażem:

  • 5376x3024 px; 60, 50, 30, 25 lub 24p
  • 3840x2160 px; 120, 100, 60, 50, 25 lub 24p
  • 1920x1080 px; 240, 200, 120, 100, 60, 50, 30, 25 lub 24p

5. H.265 8-bit (MOV) - w tej opcji, również z kompresją GOP, mamy do dyspozycji te same rozdzielczości i klatkaże co powyżej, ale pliki są lżejsze, bo 8-bitowe (4:2:0). Poza tym nie można tu nagrywać w logach.

6. H.264 8-bit (MP4) - “internetowy” format (4:2:0), z kompresją GOP i dźwiękiem AAC (w poprzednich przypadkach Linear PCM). Maksymalną rozdzielczością jest tutaj 1920x1080 px z szybkością 60, 50, 30, 25 lub 24p. Mamy za to możliwość nagrywania gotowych filmów slow-motion w Full HD z cztero- (30p lub 25p) lub 5-krotnym (24p) spowolnieniem.

Jak widać, opcji nagrywania jest bardzo dużo, do tego stopnia, że w pierwszej chwili może nas to przytłoczyć. Niewątpliwie w menu filmowym przydałby się panel, który by te wszystkie kombinacje usystematyzował i pozwolił na wygodniejsze poruszanie się po nich. Standardowe kafelki szybkiego menu pomagają, ale nie w takim stopniu jakiego byśmy oczekiwali.

Aparat nie ma za to problemów z przegrzewaniem się. Owszem, przy dłuższej pracy czuć zdecydowany wzrost temperatury na korpusie, ale nie w takim stopniu, by mogło to niepokoić.  Bardzo dobra jest także jakość filmów. W każdym z formatów obraz jest ostry, kontrastowy i o świetnej kolorystyce. Nie musimy się przy tym martwić o rolling shutter - tu Nikon naprawdę miło zaskakuje.

Na pokładzie nie zabrakło oczywiście funkcji waveform, zebra, focus peaking, czy kompatybilności z systemem AirGlu (Atomos), czyli synchronizacji kodu czasowego opartym na technologii Bluetooth. Aparat zyskał też - tak jak już wspominaliśmy - pełnowymiarowe złącze HDMI. Na dokładkę oczywiście wydajny autofokus z detekcją i śledzeniem obiektów. W trakcie filmowania aparat przeostrza płynnie i sprawnie wykrywa oraz śledzi obiekty.

Dla bardziej zaawansowanych może jednak brakować w tym wszystkim zapisu w rozdzielczości DCI, czy wsparcia dla obiektywów anamorficznych. Z6 III nie pozwala też nagrywać poprzez USB-C bezpośrednio na dysk SSD. Przy tworzeniu materiałów o najwyższej jakości będziemy więc skazani albo na drogie i pojemne karty, albo zewnętrzny rekorder. Niewątpliwie jednak, to co oferuje nowy Z6 III to dziś jedna z najciekawszych propozycji dla filmujących aparatami. Pod tym względem zdecydowanie zostawia w tyle EOS-a R6 Mark II i Sony A7 IV.

Filmy przykładowe

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły