OM System OM-1 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Nasza ocena:

84%

Pierwszy model pod nową marką, zbudowano na solidnych fundamentach cenionego Olympusa E-M1 III. Ale czy warstwowy sensor, szybki procesor, inteligentny AF i wydajny tryb seryjny wystarczą, by przyciągnąć uwagę także użytkowników innych systemów? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

16 Sierpień 2022
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Podsumowanie

Dla kogo jest ten aparat? To bardzo wszechstronne narzędzie, ale wręcz idealne do fotografowania i filmowania przyrody i sportu - dziedzin, w których liczy się wydajność i używa się głównie teleobiektywów. Mniejsza od pełnej klatki matryca 4/3 zwiększa efektywną długość ogniskowej dwa razy, dlatego podłączając do OM-1 na przykład obiektyw Olympus M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4.0 IS Pro dostajemy odpowiednik pełnoklatkowego teleobiektywu 600 mm w cenie nieporównywalnie niższej od konstrukcji Canona, Nikona, czy Sony. Przede wszystkim jednak taki zestaw będzie dużo mniejszy i zdecydowanie lżejszy.

Oczywiście nie chodzi przy tym jedynie o optykę, choć w przypadku dzikiej przyrody, ma ona kluczowe znaczenie. OM-1 ze swoim ultraszybkim i skutecznym autofokusem wspieranym śledzeniem zwierząt i trybami seryjnymi 20 oraz 50 kl./s, to wręcz automat do robienia zdjęć ptaków i czworonogów. W dodatku superwydajna stabilizacja matrycy pozwala na skuteczne fotografowanie i filmowanie z ręki w sytuacjach, w których albo musielibyśmy użyć wysokiego ISO, albo korzystać ze statywu.

Co więcej, OM-1 to w tej chwili najbardziej wytrzymały i uszczelniony systemowy korpus na rynku. Do tego z bardzo wygodnym gripem, przemyślaną ergonomią, całkiem wydajną baterię i świetnym wizjerem.

Jego wszechstronność znacznie zwiększa też grupa użytecznych funkcji, z trybem HiRes, symulacją filtra ND oraz stackowaniem na czele. Te narzędzia działają znakomicie i pozwalają zaoszczędzić dużo czasu.

Nie zapominajmy też o trybie filmowym. OM-1 nie dysponuje zapisem 8K jak R3 i Z 9, ale z dobrym 10-bitowym 4K UHD i DCI na pokładzie, profilem Log oraz rewelacyjną stabilizacją i autofokusem, poradzi sobie w wielu sytuacjach.

A czy trzeba bać się małej matrycy? Nie. Trzeba być jedynie świadomym jej plusów i minusów - pełna klatka też przecież nie jest idealna.

OM-1 nie przenosi jakości obrazu w systemie Micro 4/3 na dużo wyższy poziom. Kolejny krok jest nadal zbyt mały, by zagrozić pełnoklatkowym korpusom i prawdopodobnie nigdy ich nie dogoni. Nie powinien mieć jednak z tego powodu kompleksów. Można mówić, że jego zdjęcia są zaszumione, ale obecność tego ziarna nie wpływa negatywnie na ich odbiór. Wręcz przeciwnie, w bardzo szerokim zakresie ISO zdjęcia pozostają ostre i pełne szczegółów, a przy tym bez zarzutu pod kątem kolorystyki i tonacji.

Oczywiście format 4/3 nie zagwarantuje nam papierowej głębi obrazu, co nie znaczy, że po podłączeniu jasnej optyki nie wykonamy zdjęć z atrakcyjnym rozmyciem tła. System nie oferuje też specjalnie dużego wyboru w obiektywach szerokokątnych. Z dwukrotnego cropa płyną jednak korzyści w przypadku zdjęć makro (bo głębia obrazu jest większa), oraz przy wspomnianych już teleobiektywach. W dodatku optyka M4/3 jest wyraźnie mniejsza, lżejsza i tańsza od pełnoklatkowej, a to już zalety dla każdego fotografa.

Nie dla każdego jednak do zaakceptowania będzie mała rozdzielczość matrycy OM-1. Tryby HiRes, choć działają doskonale, nie są w stanie w pełni zastąpić fizycznych pikseli przy dynamicznych scenach. To wnosi ograniczenie na rejony fotografii, gdzie rozdzielczość ma znaczenie. Nie zapominajmy jednak, że ciągle obecny na rynku EOS-1D X Mark III z 21 Mp, czy EOS R3 albo A9 II z 24 Mp są w podobnej sytuacji. Nie można więc całkowicie dyskwalifikować OM-1 za 20 Mp, nawet jeśli Nikon Z 9 i Sony A1 mają sensory 46 i 50 Mp.

Naszym zdaniem OM System OM-1 może bez skrępowania pozycjonować się wśród najszybszych reporterskich korpusów, mimo, że kosztuje od nich 3 razy mniej. Ustępuje im pod kątem jakości obrazu na najwyższych czułościach, ale w pewnym stopniu może rekompensować to wydajniejszą stabilizacją, która pozwoli wydłużyć czas i obniżyć ISO. Ma równie wydajny autofokus i szybsze tryby seryjne. Do tego oferuje szereg praktycznych funkcji i jest lepiej uszczelniony. Kluczowa jest jeszcze jedna rzecz - tańsza i o wiele bardziej kompaktowa optyka systemu M4/3. W efekcie możemy skompletować wydajny i ekonomiczny, a przy tym poręczny zestaw do fotografii - codziennej lub ukierunkowanej na makro, sport albo dziką przyrodę.

Plus image
plusy:
  • Wygodne, ergonomiczne body
  • Wysoka wytrzymałość i wodoszczelność
  • Osobne ustawienia dla trybu foto i wideo
  • Rozbudowane opcje personalizacji
  • Obsługa dwóch kart SD
  • Stosunkowo wydajny akumulator
  • Jasny i naturalny obraz w wizjerze elektronicznym
  • Dobra jakość obrazu do ISO 3200-6400
  • Prawidłowa kolorystyka zdjęć JPEG
  • Tryb seryjny 50 kl./s w pełnym wsparciem RAW i autofokusa
  • Tryb seryjny 120 kl./s ze stałym AF
  • Doskonale działający autofokus ciągły, nadążający za trybami seryjnymi
  • Wyśmienita skuteczność detekcji ludzi, zwierząt, pojazdów i samolotów
  • Dobrej jakości tryb wideo z wewnętrznym nagrywaniem 4K 60p i 4K DCI bez efektu rolling shutter
  • Nagrywanie Full HD 240 kl./s
  • Rewelacyjna skuteczność stabilizacji matrycy
  • Praktyczne funkcje: ProCapture, zdjęć wysokiej rozdzielczości HiRes, symulacji filtra ND, stackowania, Live Composite
Minus image
minusy:
  • Stosunkowo mała rozdzielczość matrycy
  • Słabsza jakość obrazu na najwyższych czułościach w stosunku do matryc pełnoklatkowych
  • Brak dotykowej obsługi menu w pełnym zakresie
  • Za mała jasność wyświetlacza do pracy na zewnątrz
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Ocena ogólna

84%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
28
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)