Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

81%

Po niemal 4 latach Sony prezentuje kolejną generację swojego najpopularniejszego jak dotąd aparatu. Czy A7 IV powtórzy sukces poprzednika i zdefiniuje zawodową pracę fotograficzną na kilka najbliższych lat? Możliwościom aparatu przyjrzeliśmy się dokładnie w naszym redakcyjnym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

21 Październik 2021
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Jakość zdjęć Laboratorium DxO

Nowa 33-megapikselowa matryca Sony A7 IV wspierana jest najbardziej zaawansowanym w systemie procesorem Bionz XR i pozwala na pracę w zakresie czułości ISO 100-51200 (rozszerzane do ISO 50-204800), oferując rozdzielczość 7008 x 4672 px, co daje nam 1000 pikseli więcej na szerokość i prawie 700 pikseli więcej na wysokość niż w modelu A7 III.

Jak przekłada się to na jakość zdjeć? Jak pisaliśmy w poprzednim rozdziale, zdjęcia z obydwu aparatów różnią się bardzo nieznacznie, a faktyczne rozbieżności dotyczą drobnych niuansów i będą miały niewielki wpływ na faktyczną pracę. Zobaczmy jednak jak pliki z Sony A7 IV wyglądają w dużym zbliżeniu.

Z racji tego, że na chwilę obecną żaden z głównych programów do edycji nie otwiera plikwó RAW z aparatu, porównujemy tylko JPEG-i. Oczywiście prawdopodobnie można "włamać" się do surowych plików korzystając z programów typu DcRAW, ale nie widzimy w tym sensu, gdyż w większości pomijają one optymalizację narzucaną przez producenta i nie prezentują pliku w taki sposób, w jaki bedą z nim pracować fotografujący. RAW-ami zajmiemy się gdy tylko swoje wsparcie dla plików udostępni Adobe. 

Szczegółowość (odszumianie standardowe / odszumianie wyłączone)

Wycinek kadru 1200 x 1200 px

Jak widzimy szczegółowość obrazu stoi na bardzo wysokim poziomie, a nowa matryca pozwoli nam w zasadzie na swobodą pracę aż do czułości ISO 25600. Powyżej widzimy już widoczną degradację obrazu, ale to i tak świetne wyniki. Jak zwykle też widzimy, że najlepsze rezultaty otrzymamy wyłączając systemowe odszumianie, które w przypadku wpływa nieco na kolorystykę i na wyższych czułościach działa dośc agresywnie.

Szumy (odszumianie standardowe / odszumianie wyłączone)

W zakresie zaszumienia Sony A7IV radzi sobie bardzo dobrze aż do czułości ISO 3200, do której zdjęcia pozostają "czyste" bez mocno widocznego szumu nawet w powiększeniu. Ten zaczyna być mocniej zauważalny przy czułości ISO 6400, ale jeszcze przy ISO 12800, a nawet ISO 256000 w rozmiarach ekranowych obrazek będzie prezentować się nadal bardzo dobrze. Powyżej zaszumienie będzie widoczne już nie tylko w powiększeniu, ale także podczas wyświetlania zeskalowanych zdjęć. 

Jednocześnie w zakresie stosunku sygnału do szumu (SNR), które to informacje DxO Analyzer był w stanie odczytać z plików RAW aparatu wynika, że raczej nie należy spodziewać się większej rewolucji względem innych sensorów na rynku. Wykres SNR prezentuje się niemal identycznie jak w przypadku Nikona Z6 II i Canona EOS R6, a aparat plasuje się nawet nieco niżej, co jednak z racji większej rozdzielczości może być zrozumiałe.

Balans bieli

Sony A7 IV, podobnie jak A7 III ma do zaoferowania standardowy balans bieli oraz balans bieli z priorytetem bieli. Jak widzimy standardowy balans nie radzi sobie idealnie nawet w łatwych warunkach światła dziennego (odchylenia szarości na poziomie 10 jednostek na skali lab), ale przynajmniej nie dostrzegamy problemów ze światłem żarowym, jakie towarzyszą niektórym aparatom na rynku. W większości sytuacji bardziej wyważony pomiar zaoferuje nam balans z priorytetem bieli, w tym także przede wszystkim w zakresie światła żarowego, ale nadal nie jest to system tak skuteczny jak w przypadku np. Canona.

Balans automatyczny / balans z priorytetem bieli (A7 IV)

Balans automatyczny / balans z priorytetem bieli (Canon EOS R6)

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)