Canon EOS 5D Mark IV - Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8.5
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

87%

Nowa matryca, system autofokusa zaczerpnięty z flagowego modelu, poprawiony tryb filmowy i udoskonalona ergonomia korpusu to główne cechy nowej odsłony linii 5D. Jednak czy to wystarczy, by rywalizować z zaawansowanymi lustrzankami konkurencji?

Autor: Michał Chrzanowski

21 Październik 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Gdy na rynku zadebiutował 5D Mark II był on prawdziwą rewolucją wprowadzającą do świata cyfrowych lustrzanek zaawansowane i bogate funkcje filmowe. Trzecia generacja okazała się godnym następcą i kontynuatorem obranego przez producenta kierunku rozwoju. Teraz przyszła kolej na czwartą już odsłonę popularnego wśród fotografów z zacięciem filmowym modelu z serii 5D. Jest on jednak jedynie kontrolowaną ewolucją, która pomimo bardziej zaawansowanych rozwiązań i możliwości filmowych, może rozczarować wymagających użytkowników. 

Tryb filmowy 5D Mark IV pozostawia wiele do życzenia, prezentując jedynie okrojoną wersję tego, co proponował flagowy model 1D X Mark II. Wszyscy Ci, którzy liczyli na - wydawać by się mogło - podstawowe rozwiązania, takie jak zebra czy focus peaking, będą zawiedzeni. Producent nie uwzględnił ich w najnowszym modelu. Zabrakło także profilu LOG, który zwiększa możliwości podczas postprodukcji materiału wideo. W zamian możemy jednak skorzystać ze standardowego płaskiego profilu obrazu, jednak i tutaj idziemy na pewne kompromisy.

Szkoda też, że w trakcie filmowania, w każdym z trybów ekspozycji (oprócz trybu manualnego) będziemy zdani na ustawienia AUTO ISO. Cieszyć może natomiast obecność złącz mikrofonowych i słuchawkowych, ale z tym mieliśmy już do czynienia u poprzednika. Teraz jednak przesunięto je na dół bocznego panelu, co daje możliwość wygodnego podłączenia akcesoriów i jednoczesnego korzystania z zewnętrznych rekorderów.

Okrojony tryb filmowy i brak podstawowych opcji takich jak focus peaking czy zebra mogą rozczarować zaawansowanych filmowców

Filmować możemy w maksymalnej jakości 4K (4096 x 2160) z prędkością 25 kl./s. Plik jednak będzie zapisywany wyłącznie w formacie MJPEG, który stawia duże wymagania wobec sprzętu służącego do postprodukcji. Poza tym, podczas nagrywania w 4K będziemy mieli do czynienia ze wspołczynnikiem cropa o wartości 1,64x. Oznacza to, że pole widzenia przymocowanych obiektywów będzie zawężone. Ponadto, w czasie szybkiego poruszania aparatem da się zauważyć niewielki efekt rolling shutter.

Wprawdzie aparat ma złącze HDMI, jednak na zewnętrzne rekordery będziemy w stanie przesłać nieskompresowany materiał tylko w jakości Full HD (kompresja IPB lub ALL-I). Trzeba jednak podkreślić, że w tym wypadku będzie on próbkowany z całego rozmiaru sensora. Z kolei maksymalny klatkaż wynosi 50 kl./s, a nagrania mogą pochwalić się także wysoką przepływnością aż 500 Mb/s. Ponadto producent wyposażył nowy model w funkcję rejestracji wideo HDR w rozdzielczości Full HD z prędkością 25 kl./s, która rozszerza zakres dynamiczny wyjściowego materiału. W ustawieniach wybierzemy też tryb rejestracji filmów w zwolnionym tempie z prędkością 120 kl./s z jakością HD 720p.

Po raz kolejny musimy pochwalić układ Dual Pixel CMOS AF, który także podczas filmowania sprawdza się bardzo dobrze. Śledzący autofokus wypadł wprost rewelacyjnie. Aparat nie gubił ostrości nawet, gdy obiekty szybko poruszały się w różnych płaszczyznach kadru. Do tego dochodzi efektywne wykrywanie twarzy i możliwość sterowania punktem AF za pomocą dotyku. Natomiast samą szybkość przeostrzania możemy ustawić w menu aparatu.

Kliknij, aby pobrać przykładowy 4K

Kliknij, aby pobrać przykładowy film HD w zwolnionym tempie 120 kl./s

Kliknij, aby pobrać przykładowy film ukazujący efekt rolling shutter

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)