Canon G7 X Mark II - Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
7.5
Wydajność:
6.5
Funkcjonalność:
6.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

78%

G7 X Mark II to druga odsłona popularnego kieszonkowca Canona. Od poprzednika wyróżnia go przede wszystkim poprawiona ergonomia oraz zwiększona wydajność. Sprawdziliśmy, czy to wystarczy, aby podbić rynek zaawansowanych kompaktów.

Autor: Michał Chrzanowski

17 Czerwiec 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

Canon G7 X Mark II został wyposażony w rozwiązanie HS System, które tworzą matryca CMOS o wielkości 1 cala i rozdzielczości 20,1 Mp oraz nowy, ulepszony procesor obrazu DIGIC 7, który został użyty w serii G po raz pierwszy. Ma on zapewniać dokładniejsze przetwarzanie obrazu oraz minimalny poziom szumów - nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. Fotografować będziemy mogli w zakresie ISO 125-12 800, który jest typowym przedziałem czułości matrycy, jaki możemy znaleźć w kompaktach tej klasy.

Szumu i reprodukcja szczegółów

Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.

Podczas fotografowania na niższych czułościach nie będziemy musieli się martwić o szczegółowość obrazu - ta będzie stać na bardzo wysokim poziomie. Niewielki spadek zanotujemy już od ISO 400, jednak aż do ISO 800 zdjęcia będą się charakteryzować odpowiednią wyrazistością, a różnego rodzaju artefakty nie powinny być zauważalne w kadrze. Dopiero w przedziale ISO 1600-3200 zacznie pojawiać się cyfrowe ziarno, niemniej jednak będzie ono przyjemne dla oka, a obraz wciąż będzie prezentował akceptowalną wyrazistość i nasycenie kolorów. Decydując się na ISO 6400 oraz ISO 12 800 musimy już jednak mieć na uwadze, że artefakty będą już bardzo duże i zauważalne, zaś zdjęcia pozbawione szczegółów i detali.

Zaszumienie poszczególnych czułości (odszumianie standard / odszumianie minimum)

Niestety, podobnie jak we wcześniejszych modelach serii G, systemowego odszumiania nie możemy całkowicie wyłączyć, a jedynie osłabić do minimum. I taki parametr zalecamy mieć zawsze wybrany podczas fotografowania. W przypadku standardowego odszumiania na wyższych czułościach zdjęcia będą prezentować mniej detali niż te wykonane na minimalnym odszumianiu obrazu.

Reprodukcja szczegółów (odszumianie standard / odszumianie minimum)

Zakres dynamiczny

Jak na aparat kompaktowy Canon G7 X Mark II zapewnia szeroki zakres dynamiczny, który wynosi 11,5 EV dla plików RAW i 11 EV dla JPEG (najniższa czułość matrycy). Dla surowych plików zauważymy sukcesywny spadek dynamiki już powyżej ISO 125. Niemniej jednak - nawet na wyższych czułościach - nie powinniśmy mieć kłopotów z przepaleniami lub niedoświetleniami kadru (również podczas fotografowania bardziej kontrastowych scen). Z kolei zdjęcia JPEG wykonane w przedziale ISO 125-400 będą charakteryzować się podobnym zakresem dynamicznym, a wyraźny spadek będzie zauważalny dopiero od ISO 800.

Balans bieli

W aparacie wybierzemy wszystkie najpopularniejsze ustawienia korekty balansu bieli takie jak: automatyczny tryb balansu bieli, słoneczny dzień, miejsca ocienione, pochmurny dzień, tryb światła żarowego oraz tryb światła jarzeniowego.

Automatyczny balans bieli to tryb, który w zaawansowanych kompaktach jest używany najczęściej. W większości przypadków radzi sobie znacznie lepiej niż ustawienia predefiniowane. Podobnie jest w przypadku nowego G7 X Mark II, w którym automatyka wypadła nad wyraz dobrze - nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. System bardzo dobrze dobiera temperaturę barwową, dzięki czemu zdjęcia charakteryzują się naturalną, choć delikatnie ocieploną kolorystyką (światło mieszane, dzienne i jarzeniowe). Wyjątek stanowi jedynie fotografowanie w świetle żarowym, z którym w ogóle nie poradził sobie automatyczny balans bieli.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Reprodukcja kolorów

Niestety w kwestii reprodukcji kolorów zauważymy wyraźną tendencję do cieplejszego odwzorowywania barw. Na wykresie poniżej oraz na zdjęciu tablicy testowej widać przesunięcie w cieplejsze tonacje - głównie pomarańcz i purpurę. Warto jednak odnotować, że G7 X Mark II dobrze oddaje szarości. Niemniej jednak biel minimalnie przesunięta jest w stronę błękitu.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
33
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły