Sony RX1R II został wyposażony w ten sam co poprzednik obiektyw Carl Zeiss o ogniskowej 35 mm i świetle f/2.0. Jego układ optyczny zbudowasno w oparciu o 8 elementów w 7 grupach, w tym 3 soczewki asferyczne, co według producenta ograniczać ma występowanie aberracji i oferować świetną jakość obrazu. Soczewki zostały pokryte firmowymi powłokami T*, które dodatkowo niwelują występowanie niepożądanych odbić światła i flar.
Na obiektywie znajdziemy pierścień przysłony, pierścień ostrości oraz pierścień pozwalający na przejście w tryb makro, w którym będziemy mogli ostrzyć już odległości 14 cm. Warto podkreślić, że pierścień ostrości poruszają się dużo bardziej płynnie niż we wcześniejszym modelu.
Tak jak obiecuje producent, szkło jest niebywale ostre, oferując maksymalną rozdzielczość rzędu 104 lp/mm w centrum kadru i 81 lp/mm na brzegach kadru. Co ciekawe obiektyw zoptymalizowany jest pod pracę z szeroko otwartą przysłoną. Najostrzejszy obraz uzyskamy na przysłonie f/2.8. Nieco niepokojący jest widoczny spadek ostrości na “standardowej” przysłonie f/5.6. Najważniejsze jest jednak, że aż do przysłony f/22 jakość obrazu stoi na podobnym, bardzo wysokim poziomie.
W kwestii dystorsji i winietowania aparat radzi sobie bardzo dobrze przy włączonych ustawieniach automatycznego korygowania wad optycznych obiektywu (ustawienia domyślne). Różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru wynosi jedynie 15%. Gdy je wyłączymy zobaczymy już dość wyraźną dystorsję beczkową i mocniejszą winietę (różnica w jasności na poziomie 40%_. Również automatyczna korekta aberracji sprawuje się bardzo dobrze, choć w maksymalnym powiększeniu, w kontrastach zauważymy lekkie przesunięcie koloru. Przy wyłączonej korekcie wartość aberracji przekracza 2 piksele i będzie mocno uwidaczniać się na zdjęciach.
Dystorsja:
Winietowanie:
Aberracja
Bokeh Szkło wyposażono w 9-listkową przysłonę, co przy świetle f/2.0 umożliwi nam uzyskanie atrakcyjnego bokeh nawet na bardziej przymkniętej przysłonie.
Odblaski Powłoki antyrefleksyjne
T* doskonale spełniają swoje zadanie. W normalnych warunkach uzyskanie jakichkolwiek flar i blików będzie trudne. Jedynie gdy źródło ostrego światła znajduje się na krawędzi kadru zobaczymy niewielkie odbicia światła. Znikome flary zobaczymy też fotografując pod światło na mocno przymkniętej przysłonie. Niemniej jednak obiektyw kompaktu Sony oferuje pod tym względem doskonałe wyniki.
Podsumowanie tej części: + wysoka rozdzielczość obiektywu
+ światło f/2.0
+ bardzo dobrze skorygowana dystorsja i winietowanie
+ powłoki antyrefleksyjne
+ minimalna odległość ostrzenia 14 cm
+ dobra jakość obrazu w całym zakresie przysłon
+ 9-listkowa przysłona
+ plastyczne rozmycie
- widoczna aberracja
- spadek rozdzielczości przy przysłonie f/5.6
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Spis treści