Aparat jest jeszcze nowością, więc pliki RAW z tego aparatu nie są jeszcze wspierane przez nasz program laboratoryjny DxO Analyzer. W związku z tym podstawowe oceny obrazu przeprowadzone zostały na oryginalnych plikach JPEG prosto z aparatu.
Szumy i reprodukcja szczegółów
Olympus OM-D E-M5 II oferuje zakres czułości matrycy ISO 100 (LOW) – ISO 25600. Przedział ten jest dostępny dla zdjęć wykonywanych w formacie JPEG oraz RAW.
Podczas fotografowania do wartości ISO 800 szumy praktycznie nie są widoczne. Delikatne artefakty zaczynają się pojawiać na czułości ISO 1600, jednak obraz wciąż prezentuje się bardzo dobrze. Nieco więcej szumów dostrzeżemy fotografując na ISO 3200 i ISO 6400. Jednak, pomimo wyższych czułości zdjęcia dalej wyglądają ładnie i są w pełni akceptowalne. Zdecydowanie gorzej sytuacja wygląda na wartości ISO 12800 – zdjęcia są pozbawione kontrastu, a kolory są wyblakłe. Z kolei ISO 25600 – tak jak się można było tego spodziewać - nie jest wartością użytkową. Obrazy charakteryzują się niską szczegółowością oraz słabym nasyceniem barw.
ustawienia standardowe:
odszumianie i wyostrzanie minimalne:
fragment scenki – ustawienia standardowe:
fragment scenki – odszumianie i wyostrzanie minimalne:
poziomy wyostrzania:
Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia. Reprodukcja kolorów Testowany przez nas aparat ma tendencję do dosyć ciepłego oddawania kolorów - pomimo standardowych ustawień aparatu. Wprawdzie producent oferuje również opcję ciepłych tonów, jednak w tym wypadku została ona wyłączona w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów. Na poniższych wykresach oraz tablicy testowej zauważalne jest przesunięcie kolorów w cieplejsze tony – głównie czerwień i pomarańcz. Natomiast całkiem dobrze oddawane są szarości, jednak biel jest przesunięta w kierunki purpury.
Test reprodukcji kolorów wykonywany jest na tablicy kolorów oświetlonej światłem dziennym 5000K przy zdefiniowanym balansie bieli na wzorzec (CBL Lens). Jakość obrazu w nieostrościach OM-D E-M5 II dobrze zaprezentował się pod względem jakości obrazu w nieostrościach. Podczas fotografowania na czułości ISO 6400 szumy są bardzo dobrze korygowane przez aparat, a jedynym zauważalnym minusem będzie spadek kontrastu. Większe zmiany w kontraście oraz odwzorowaniu barw widoczne są na ISO 12800 oraz skrajnej czułości ISO 25600, gdzie występuje bardzo dużo artefaktów oraz przebarwień.
Jakość zdjęć plenerowych W tej części testu postanowiliśmy ocenić Olympusa OM-D E-M5 II pod względem jakości zdjęć wykonanych poza naszym laboratorium.
Aparat dobrze poradził sobie podczas fotografowania scen o wysokim kontraście. Na zdjęciach wykonanych w formacie JPEG (bez żadnej korekty i filtra) wyraźnie można dostrzec szczegóły w jasnych jak i ciemnych partiach kadru.
Pozytywnie zaskoczyliśmy się również podczas przeprowadzonej sesji z modelką. Fotografowanie pod ostre światło nie stanowiło żadnego problemu dla nowego modelu Olympusa. Nie zanotowaliśmy większych problemów z ustawieniem ostrości. Czasem tylko, gdy światło było zbyt mocne, a w kadrze nie znajdował się kontrastowy obszar, aparat zwalniał po czym poprawnie ostrzył wybrany obiekt. Nowy E-M5 II sprawdził się podczas pracy w studio z modelką, jednak podkreślić należy fakty, że sesja była przeprowadzana z użyciem oświetlenia ciągłego.
Aparat równie dobrze wypadł pod kątem jakości zdjęć wykonanych na wyższych czułościach matrycy. Szczegóły oraz tonacja skóry były dobrze odwzorowane, co jest niezmiernie ważne, na przykład podczas fotografowania portretów w słabszych warunkach oświetleniowych.
Nowy model Olympusa równie dobrze poradził sobie z odwzorowaniem kolorów. Podczas fotografowania użyliśmy standardowych ustawień, bez nakładania żadnych efektów wizualnych w postaci filtrów kolorystycznych.
Podsumowanie tej części: + bardzo dobra jakość zdjęć wykonanych w przedziale ISO 100 – ISO 1600
+ dobre odwzorowanie szczegółów oraz kolorów na wyższych czułościach
+ bardzo dobra jakość obrazu w nieostrościach
- tendencja do ciepłego odwzorowania barw
Spis treści