Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
4. Optyka
Panasonic Lumix LF1 został wyposażony w optykę renomowanej firmy Leica, z którą od dłuższego czasu współpracuje japoński producent. Leica DC Vario-Summicron o zakresie 28-200 milimetrów (7,1-krotny zoom optyczny) może pochwalić się światłem f/2,0 na szerokim kącie. Obiektyw współpracuje z 12-megapikselową matrycą MOS o rozmiarze 1/1,7 cala.
Rozmycie
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Jak widać na powyższych wykresach testowany obiektyw tworzy bardzo udany tandem w plikach JPEG z matrycą. Przyszli użytkownicy nie powinni pod tym względem narzekać na jakość generowanych obrazów z LF1.
Aberracja chromatyczna
Testowany przez nas obiektyw należy pochwalić za dobrze skorygowaną aberrację chromatyczną. Wada jest widoczna w samych brzegach kadru. Wada nie przeszkadza w całym zakresie przysłon, co przy takich gabarytach zasługuje na pochwałę. Producentowi udało się bardzo dobrze opanować aberracje przy pomocy oprogramowania, poniżej prezentujemy wykresy dla plików JPEG.
Winietowanie
Panasonic Lumix LF1 nie ma problemu z winietowaniem. Producent poradził sobie ze skorygowaniem tej wady i nawet na maksymalnym otworze względnym przysłony jest ona praktycznie niewidoczna, co zasługuje na pochwałę.
Dystorsja
Szerokokątny obiektyw Leiki ma wyraźną dystorsję beczkową. Nikogo nie powinno to dziwić, w przypadku takich rozmiarów zestawu producent musi zgodzić się na pewne kompromisy. Profil dystorsji zmienia się wraz z wydłużaniem ogniskowej. Na ekwiwalencie 200mm rejestrujemy jej poduszkowatą odmianę.
Odblaski
Leica DC Vario-Summicron 6-42,8mm ASPH f/2,0-5,9 w który został wyposażony kompakt Panasonika nie najlepiej radzi sobie z odblaskami. Uzyskanie brzydkiej flary nie jest trudne. Silne źródło światła skutecznie psuje finalny obraz, jeżeli znajduje się pod delikatnym kątem od osi optycznej.
Stabilizacja
Panasonic Lumix LF1 został wyposażony w system stabilizacji optycznej. Stabilizacja całkiem dobrze radzi sobie w przypadku filmowania, dzięki czemu możemy nakręcić dobre ujęcia bez korzystania ze statywu. W teście stabilizacji w trybie fotografowania określiliśmy najdłuższy czas jaki jesteśmy w stanie utrzymać z ręki - 1/60 s., a następnie zaczęliśmy wydłużać czas ekspozycji. System stabilizacji optycznej umożliwia wydłużenie czasu o około 3 EV, co jest bardzo dobrym wynikiem dla ogniskowych powyżej 100mm.
Podsumowanie
Testowany aparat wraz z obiektywem Leica DC Vario-Summicron 6-42,8mm ASPH f/2,0-5,9 tworzy bardzo udany zestaw. Producent poradził sobie z oprogramowaniem tego zestawu. Dzięki temu użytkownik otrzymuje uniwersalny zakres ogniskowych z przyzwoitą światłosiłą i o dobrej jakości obrazu.
+ uniwersalny zakres ogniskowych
+ niski poziom rozmycia
+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna
+ niski poziom winietowania
+ niewielka dystorsja
+ stabilizacja optyczna
- słaba praca pod ostre światło