Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Olympus PEN E-P5 oferuje 16-megapikselową matrycę Live MOS, znaną z flagowego OM-D E-M5, zdjęcia seryjne 9 kl/s, szybki autofokus FAST AF oraz odchylany i dotykowy, 3-calowy ekran LCD.
Szum
Olympus PEN E-P5 prezentuje się bardzo dobrze jeśli chodzi o szum. Do czułości ISO 1600 szum ma na tyle delikatną strukturę, że nie wpływa znacząco na jakość obrazu. ISO 3200 szumi w sposób zbliżony do ISO 1600. Załamanie w jakości obrazu pojawia się przy kolejnym skoku o 1 EV. Czułość ISO 6400 ma już wyraźna strukturę szumu, która w znaczny sposób ingeruje nie tylko w ciemne partie obrazu. ISO 12800 to ostatnia czułość, którą możemy nazwać używalną, ale i to tylko w ostateczności. W obrazie generowanym przez matrycę pojawiają się silne przebarwienia, a wyraźny szum znacznie degraduje obraz. Ostatnia czułość została dodana zdecydowanie na wyrost.
Reprodukcja szczegółów
Bardzo dobra reprodukcja szczegółów utrzymuje się do ISO 3200. Skok o 1 EV, do czułości ISO 6400, wprowadza znaczny spadek szczegółów, które jesteśmy w stanie zobaczyć w obrazie. ISO 12800 i 25600 jest już silnie wyprane ze szczegółów i trudno je uznać za użyteczne.
Reprodukcja kolorów
Reprodukcja kolorów stoi na bardzo dobrym poziomie. Składowe RGB i kolory skóry są bardzo dobrze odwzorowane. Od tej reguły jest jednak wyjątek, czyli światło żarowe. Aparat nadaje zdjęciom wyraźną ciepłą dominantę, warto więc mieć włączone pliki RAW lub skorzystać z dedykowanego do tej temperatury barwowej balansu bieli.
Podsumowanie
Olympus postawił na dość pewny zestaw jeśli chodzi o matrycę i procesor obróbki obrazu, czyli te które znamy z flagowego OM-D. Najnowszy PEN radzi sobie porównywalnie do bezlusterkowców z większą matrycą, czy do amatorskich lustrzanek, co bez wątpienia zasługuje na pochwałę. Jedyne zastrzeżenia jakie mamy to działanie automatycznego balansu bieli w świetle żarowym.
+ niski poziom szumu do ISO 3200
+ wysoka reprodukcja szczegółów do ISO 1600
+ reprodukcja kolorów
- ciepła dominanta w świetle żarowym