Fotografowanie
Szybkość działania
Uruchamianie aparatu Fujifilm XF1, przy odrobinie wprawy, trwa około 2 sekundy. W tym czasie jesteśmy w stanie otworzyć obiektyw i wykonać pierwsze zdjęcie z włączonym autofokusem. Trzeba przyznać, że jest to wynik bardzo przyzwoity, biorąc pod uwagę czas potrzebny na otwarcie obiektywu. Z pozycji
STANDBY aparat uruchamia się w około 1,5 sekundy. Wybudzanie z uśpienia trwa nieco ponad 1,7 sekundy.
Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest natychmiastowa, więc jak już wyostrzymy XF1 nie ma problemów z uchwyceniem dynamicznych ujęć.
Fujifilm XF1 nie ma także problemów z szybkim przechodzeniem do trybu odtwarzania i menu. Także przewijanie zdjęć i wyświetlanie miniatur odbywa się płynnie. Szybciej XF1 mógłby zgrywać RAW-y, serię zdjęć i przewijać powiększenia, jednak nie są to duże wady.
Pomiar ostrości
W dobrych warunkach oświetleniowych np. pokój w słoneczny dzień czy, plener XF1 ostrzy w czasie 0,4 do 0,5 sekundy. W słabszym oświetleniu z pomocą przychodzi biała dioda skutecznie wspomagająca system autofokusa. Czasy ostrzenia wydłużają się nieznacznie, co trzeba zaliczyć do dużych plusów. Autofokus gubi się jedynie na jednolitych fakturach.
Zaawansowany kompakt Fujifilm musimy także pochwalić za celność systemu AF, który w większości przypadków daje ostre zdjęcia.
Zdjęcia seryjne
XF1 oferuje zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości z prędkością 7 kl/s. Test zdjęć seryjnych wykonaliśmy na karcie SanDisk Extreme Pro 8GB. W formacie JPEG XF1 trzyma deklarowane 7 kl/s przez 1 sekundę. W formacie RAW XF1 zwalnia do około 6 kl/s.
Poza tym możemy skorzystać z serii 10 kl/s, jednak zdjęcia będą wykonane w rozmiarze M - 2816 x 2112 pikseli.
Pomiar światła
Fujifilm XF1 oferuje trzy metody pomiaru światła:
- Multi
- Puktowy
- Średnioważony
zakładka pomiaru światła
Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru matrycowego -
multi, który w większości przypadków dawał poprawnie naświetlone sceny. Bardzo rzadko musieliśmy wprowadzać korektę ekspozycji. Pomiar
multi radzi sobie dobrze nawet w trudnych sytuacjach oświetleniowych.
Tryby ekspozycji
Fujifilm XF1 oferuje tradycyjną tarczę trybów ekspozycji z zestawem PASM. W trybie manualnym M do dyspozycji mamy czasy od 30s. do 1/2000 s. Poza tym na tarczy trybów znajdziemy dwa tryby, które możemy zaprogramować - C1, C2. Tryb SP daje nam dostęp do trybów automatycznych, które ułatwią fotografowanie osobom niezorientowanym dzięki prostym opisom jak portret, krajobraz, śnieg, plaża itp. Na uwagę zasługują tryby: Naturalne/Lampa błyskowa i noc statyw.
Kolejny tryb jaki daje nam do dyspozycji XF1 to
Adv. Znajdziemy tu: Filtry Zaawansowane, Panoramy z ręki, tryb Kontrola ostrości, Mało światła, Wielokrotna ekspozycja i zdjęcie 3D.
zakładka trybów Adv.
XF1 oferuje także klasyczny tryb Auto oznaczony symbolem aparatu, oraz tryb EXR, który jest swoisty dla aparatów Fujfilm z matrycą EXR. Pierwszy z nich automatycznie dobiera właściwy tryb. W trybie EXR użytkownik może sam zdecydować się na: HR - priorytet rozdzielczości, SN - wysokie ISO niskie szumy i DR - priorytet dynamiki.
zakładka trybów EXR
Bracketing
Do bracketingu dostajemy się przez zakładkę zdjęć seryjnych. Przy włączonych RAW-ach do dyspozycji mamy jedynie bracketing ekspozycji ze skokiem co 1/3, 2/3 i 1 EV. W JPEG-ch możemy skorzystać także z bracketingu ISO, w którym aparat wykonuje jedno ujęcie i zapisuje trzy JPEG-i. Dostępny jest także bracketing symulacji filmów, niestety XF1 zapisuje tylko trzy zdjęcia: standardowe - Provia, Velvia i Astia. Zabrakło przynajmniej filmu czarno-białego. XF1 daje nam jeszcze do dyspozycji bracketing zakresu dynamicznego jednak korzysta wtedy z czułości przynajmniej ISO 400.
zakładka bracketingu i zdjęć seryjnych
Balans bieli
Do balansu bieli dostajemy się najszybciej przez zdefiniowanie jednego z przycisków menu podręcznego
E-Fn lub przez menu główne. Niestety, aby zmienić balans bieli w Kelwinach lub ustawić wzorzec według białej kartki musimy wejść do balansu bieli przez menu główne. Warto przy tym zaznaczyć, że balans bieli według wzorca ustawia się banalnie prosto co zachęca do używania tej funkcji.
zakładka WB w menu podręcznym
Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze, właściwie dobierając parametry i dając efekty zbliżone do tego co widzi oko ludzkie.
Opcje korekty obrazu
Dynamic Range
Fujifilm XF1 w formacie JPEG oferuje funkcję Dynamic Range. Do dyspozycji mamy ustawienia auto, 100, 200 i 400. Jak widać na przykładzie poniżej funkcja Dynamic Range podbija ekspozycję zarówno w światłach jak i w cieniach więc jest pozbawiona sensu. Zwłaszcza, że podobny efekt uzyskamy po zwykłej korekcie ekspozycji.
od góry DR 100, 200, 400
Symulacja filmów
PROVIA / STANDARD, VELVIA / VIVID, ASTIA / SOFT, CZARNO-BIAŁE, SEPIA
Panoramy
10/2500 s, f/2.2, ISO 200
10/2400 s, f/1.8, ISO 200
Filmowanie
Do trybu filmowania dostajemy się dedykowanym przyciskiem, jest to szybkie i wygodne rozwiązanie. Do dyspozycji mamy jakość Full HD 1920 x 1080, 1280 x 720 i 640 x 480 z prędkością 30 kl/s. Poza tym możemy skorzystać z filmów w zwolnionym tempie 640 x 480 - 70 kl/s, 320 x 240 - 120 kl/s oraz 320 x 112 - 200 kl/s.
Podsumowanie
W tej części testu Fujifilm XF1 zbiera dużo ważnych plusów: za szybkość działania, szybki i celny autofokus, i zdjęcia seryjne 7 kl/s. Inne czysto fotograficzne parametry jak pomiar światła i automatyczny balans bieli także stoją na najwyższym poziomie. XF1 możemy także pochwalić za panoramy z ręki i rozbudowany bracketing.
+ szybkość działania
+ szybkość autofokusa
+ celność autofokusa
+ zdjęcia seryjne 7 kl/s w pełnej rozdzielczości
+ pomiar światła
+ automatyczny balans bieli
+ symulacja filmów
+ panoramy z ręki
+ filmy full HD
+ filmy w zwolnionym tempie
- długi zapis RAW-ów