Nikon D800 - Jakość zdjęć

Nikon D800 to druga odsłona pełnoklatkowej lustrzanki, która nie została wyposażona w pionowy uchwyt. Tym razem Nikon postawił na dużą rozdzielczość wyposażając D800 w 36-megapikselową matrycę. Tym krokiem Nikon chce nawiązać bezpośrednią konkurencję z Canonem EOS 5D Mark III.

Autor: Marcin Falana

22 Czerwiec 2012
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Szumy

Do czułości ISO 800 nie można mieć jakichkolwiek zastrzeżeń. Obraz jest klarowny, nie występują przebarwienia. Dopiero na ISO 1600 pojawiają się delikatne przebarwienia, które nie przeszkadzają w żaden sposób, są zauważalne tylko w ciemnych partiach obrazu. Czułości ISO 3200 i ISO 6400 szumią bardziej, ale nadal jest to poziom akceptowalny. Zwłaszcza, że struktura szumu jest regularna i przyjemna dla oka. Co do czułości H1 (odpowiednik ISO 12800), możemy powiedzieć, że można jej używać tylko w ostateczności. Obraz jest już silnie zaszumiony co przekłada się na rozmycie brzegów. Ostatniej możliwej czułości H2, nie możemy traktować jako używalnej. Obraz jest mało czytelny ciemne partie obrazu zostały w całkowicie zastąpione kolorowymi plamkami szumu.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO H1
ISO H2

Reprodukcja szczegółów

Nowa, 36-megapikselowa matryca w połączeniu z obiektywem Nikon AF-S Nikkor 85 mm f/1,8G powinna dać wybitne rezultaty w kwestii reprodukcji szczegółów. I tak rzeczywiście jest. Na natywnej czułości ISO 100 obraz jest po prostu rewelacyjny. W porównaniu do innych lustrzanek pełnoklatkowych jak Canon EOS 5D Mark II, Sony A900, czy Nikon D3X prezentuje się zdecydowanie lepiej. Swobodnie może nawiązać rywalizację ze średnioformatową Leiką S2! Wybitna jakość obrazu utrzymuje się do czułości ISO 400. Dla czułości ISO 800, Nikon D800, nadal prezentuje wysoki poziom reprodukcji szczegółów. Podobnie aparat zachowuje się na wartości o 1 EV wyższej. Dopiero ISO 3200 wprowadza wyraźne zmiany w obrazie. Można zaobserwować tworzenie się faktury "cyfrowego ziarna", które jest jednak przyjemne dla oka. ISO 6400 jest już bardzo zaszumione, ale nadal możemy traktować je jako wartość używalną. Dopiero rozszerzenie czułości do H1 powinno być stosowane tylko w ostateczności. Natomiast ostatnia możliwa czułość H2, która odpowiada wartości ISO 25600, jest już dodana zdecydowanie na wyrost i nie możemy jej traktować jako wartości używalnej.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO H1
ISO H2

Reprodukcja kolorów

Jak widać na fragmencie tablicy Gretaga poniżej Nikon D800 nie ma problemów z właściwą reprodukcją kolorów. Proporcje składowe RGB dla podstawowych kolorów prezentują się bardzo poprawnie i zostały dobrze dobrane. Zdjęcia plenerowe potwierdzają dobre wrażenie ze studia. Czerwień nie jest przejaskrawiona, kolorystyka skóry także wygląda naturalnie. Trudno też narzekać na reprodukcję błękitnego nieba i zieleni trawy. Dla bardziej wymagających Nikon przygotował możliwość dostosowania odcienia w zakładce Picture Control.

Podsumowanie

Nikon D800 pod względem szumu pozwala na fotografowanie do czułości ISO 6400, która jest graniczną pod względem degradacji obrazu. Najlepsze osiągi dostajemy do ISO 1600. Jeżeli chodzi o reprodukcję szczegółów, to trudno mieć zastrzeżenia do 36,3-megapikselowej matrycy. Podobnie jak z szumem, wysoki poziom reprodukcji szczegółów utrzymuje się do ISO 6400. Nie mamy też zastrzeżeń do reprodukcji kolorów, które prezentują się naturalnie.

+ niskie szumu do ISO 6400

+ reprodukcja szczegółów do ISO 6400

+ reprodukcja kolorów

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)