Nikon D800 - Fotografowanie

Nikon D800 to druga odsłona pełnoklatkowej lustrzanki, która nie została wyposażona w pionowy uchwyt. Tym razem Nikon postawił na dużą rozdzielczość wyposażając D800 w 36-megapikselową matrycę. Tym krokiem Nikon chce nawiązać bezpośrednią konkurencję z Canonem EOS 5D Mark III.

Autor: Marcin Falana

22 Czerwiec 2012
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Szybkość działania

Nikon D800 jest gotowy do wykonania zdjęcia momentalnie po uruchomieniu. Pierwsze zdjęcie z manualnym ostrzeniem udało nam się wykonać po 0,128 s. Nie możemy też narzekać na reakcję aparatu na wciśnięcie spustu migawki. Gdy przymierzymy się do sceny nie mamy problemu z uchwyceniem dynamicznych ujęć.

Zdjęcia seryjne

Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne D800 oferuje 4 kl/s lub 6 kl/s w 15-megapikselowym trybie DX (podczas korzystania z battery-packa). Podczas testu z wykorzystaniem standardowej baterii i karty CF SanDisc Extreme Pro 90 MB/s UDMA 6 Nikon D800 osiągnął prawie 5 kl/s w tandemie RAW + JPEG. W nieco ponad 2 s. aparat wykonał 10 klatek. Jednym słowem D800 trzyma deklarowaną przez producenta prędkość zdjęć seryjnych, a nawet delikatnie ją przewyższa w praktyce.

Pomiar ostrości

Nikon D800 korzysta z modułu autofokusa Advanced Multi-CAM 3500FX z detekcją fazową TTL i 51 punktami AF, z czego 15 punktów jest krzyżowych. Jeżeli chodzi o sprawność systemu pomiaru ostrości, to nie można mieć zastrzeżeń. D800 ostrzy szybko i dokładnie. Podczas testu polegającego na fotografowaniu w trybie ciągłym nadjeżdżających samochodów D800 dał bardzo dobre rezultaty trafiając z ostrością w większości przypadków.

Warto przy tym zaznaczyć, że Nikon D800 przez swoją rozdzielczość jest bardzo wymagający pod względem trafienia w płaszczyznę ostrości. Na obrazie jesteśmy w stanie zauważyć poruszenie zdjęcia nawet przy dość krótkich czasach migawki. Warto zatem wykonać kilka zdjęć, jeżeli zależy nam na przysłowiowej "żylecie" na oku.

Jedyne zastrzeżenia mamy do działania lampy wspomagającej autofokus, która działała poprawnie tylko po resecie ustawień. Po wyłączeniu i ponownym włączeniu aparatu dioda przestaje działać mimo, że w menu aparatu funkcja diody wspomagającej jest aktywna. Radą na to jest kolejny reset ustawień jednak po jakimś czasie dioda znów nie działa. Nie wiemy czy była to kwestia testowanego egzemplarza, tak czy inaczej warto to sprawdzić przed zakupem.

Nikon D800 podobnie jak D4 oferuje nowe podejście do obsługi trybów i punktów autofokusa. Tradycyjna dźwignia, która dotychczas oferowała trzy tryby: C - ciągły, S - pojedynczy i M - manualny oferuje teraz dwa ustawienia AF i M oraz przycisk. Po jego wciśnięciu zmieniamy tryb wyboru pól autofokusa i tryb jego działania przednią i tylną tarczą nastaw. Co ważne, w wizjerze widzimy symbole oznaczające tryb jaki wybraliśmy, więc zmiany możemy dokonywać bez odrywania oka od aparatu. Jest to szybkie rozwiązanie zapewniające łatwiejszy dostęp do trybów autofokusa niż w poprzednich modelach.

Nikon D800

Pomiar światła

Do pomiaru światła dostajemy się tarczą, która znajduje się z prawej strony wizjera wokół przycisku blokady ekspozycji / autofokusa.

Nikon D800 podobnie jak D4 oferuje matrycowy pomiar światła 3D Color Matrix III, który korzysta z matrycy RGB o rozdzielczości 91 000 punktów - działa on z obiektywami typu G i D. Jeżeli dysponujemy innymi obiektywami z procesorem D800 korzysta wtedy z pomiaru matrycowego Color Matrix III. W przypadku podpięcia obiektywu bez procesora pomiar matrycowy Color Matrix jest dostępny po wprowadzeniu danych obiektywu - ogniskowej i maksymalnego otworu przysłony - w menu ustawień. Jeżeli te dane nie zostaną określone, stosowany jest pomiar centralny.

Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru matrycowego 3D Color Matrix III, który korzysta z matrycy RGB o rozdzielczości 91 000 pikseli. Pomiar w większości przypadków zwalnia nas z potrzeby kontrolowania ekspozycji. Automat zazwyczaj trafia w ustawienia zbliżone do tego co widzi oko ludzkie, co jest między innymi zasługą bazy danych jaką Nikon wykorzystuje do pomiaru światła. Pomiar nie jest ściśle powiązany z punktem AF jak ma to miejsce w Canon-ach, dzięki czemu nawet po zmianie punktu AF osiągniemy podobną ekspozycję sceny.

pomiar matrycowy

Tryby ekspozycji

Nikon D800 to propozycja dla zawodowców, więc wśród dostępnych trybów ekspozycji nie znajdziemy programów tematycznych ani pełnej automatyki. Do dyspozycji mamy standardowy dla lustrzanek zestaw trybów ekspozycji:

  • P - automatyka z fleksją
  • S - preselekcja czasu
  • A - preselekcja przysłony
  • M - tryb manualny

Tryby ekspozycji zmieniamy tylną tarczą po wciśnięciu i przytrzymaniu przycisku MODE. Chyba, że w menu aparatu ustawimy funkcję Puść przycisk, by użyć pokrętła, wtedy wystarczy wcisnąć przycisk i następnie zmienić tryb ekspozycji. Tak czy inaczej zmiana trybu ekspozycji jest wygodna i możemy jej dokonać prawą ręką. W podobny sposób dokonujemy korekty ekspozycji - po wciśnięciu przycisku z symbolem +/-, który także znajduje się obok spustu migawki, tylną tarczą ustalamy odpowiednią wartość.

Bracketing

Nikon D800 oferuje szerokie możliwości bracketingu. Do dyspozycji mamy bracketing ekspozycji, błysku, ekspozycji i błysku, balansu bieli i funkcji D-Lighting. W celu ustawienia z jakim bracketing-iem mamy do czynienia musimy sięgnąć do menu aparatu.

zakładka bracketingu

Sam bracketing uruchamiamy przyciskiem BRK, który znajduje się na grzybku z lewej strony wizjera i obsługujemy tarczami nastaw - wygodne i szybkie rozwiązanie. Przycisk BRK może także odpowiadać za wielokrotną ekspozycję i HDR-y.

Balans bieli

Jak przystało na sprzęt dla zawodowców Nikon D800 oferuje wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Dostajemy się do nich za pomocą dedykowanego przycisku WB lub przez menu aparatu. Do dyspozycji mamy sześć ustawień zdefiniowanych, balans bieli w Kelvinach i ustawienie manualne na białą/szarą kartę. Na uwagę zasługuje przyjazne rozwiązanie balansu bieli według wzorca. Wystarczy wcisnąć i przytrzymać przycisk WB, a w momencie jak symbol PRE zacznie migać sfotografować jakiś biały / neutralny element. Aparat wyświetla wtedy komunikat GOOD i możemy fotografować ze zdefiniowanym na nowo balansem bieli.

Automatyczny balans bieli w codziennym fotografowaniu sprawdza się bardzo dobrze odpowiednio dobierając parametry balansu bieli nawet w świetle mieszanym. W naszym studio D800 dobrze zinterpretował lampy jarzeniowe. Automat miał delikatne problemy ze światłem sodowym, nie mogąc się zdecydować na konkretne ustawiania, czasami dawał zdjęcia o różnym stopniu pomarańczowej dominanty w takich samych warunkach. Poza tym nie mamy większych zastrzeżeń.

WB Auto
WB wg wzorca

Filmowanie

Nikon D800 umożliwia filmowanie w Full HD 1920 x 1080p z prędkością 30 kl/s. Do dyspozycji mamy także tryb 720p 60 kl/s. Filmy są zapisywane w formacie MOV H.264/MPEG-4 AVC. Podczas nagrywania możemy korzystać z pomiaru ostrości opartego na zasadzie detekcji kontrastu. Punkt AF możemy ustawić dowolnie w zakresie całego kadru. Szybkość ostrzenia nie powala na kolana poza tym aparat szuka płaszczyzny ostrości. Jeżeli chcemy nakręcić naprawdę fajne ujęcie z przejściem od nieostrości do ostrości to musimy zastosować manualne ustawianie ostrości. Podczas filmowania do dyspozycji mamy wszystkie czułości ISO oraz zmiany przysłony - dzięki czemu możemy uzyskać efekt małej głębi ostrości czy atrakcyjnie wyglądające bokeh.

zakładka jakości filmu

Dźwięk można rejestrować za pomocą wbudowanego mikrofonu monofonicznego lub opcjonalnego zewnętrznego mikrofonu, który podłączamy do gniazda mikrofonu mini jack z możliwością regulowania czułości. Poza tym do dyspozycji mamy także wyjście słuchawek.

Podsumowanie

Nikon D800 to konkretny aparat za konkretne pieniądze, więc stawiane są przed nim duże wymagania. Aparat radzi sobie z nimi bardzo dobrze dzięki szybkiemu autofokusowi i innym funkcjom fotograficznym na najwyższym poziomie, jak pomiar światła i automatyczny balans bieli. Na plus należy też zaliczyć filmy Full HD.

D800 nie jest natomiast demonem zdjęć seryjnych - niespełna 5 kl/s jest wynikiem przyzwoitym jednak nie rewelacyjnym. Przed zakupem warto także sprawdzić czy poprawnie działa dioda wspomagająca autofokus.

+ szybkość działania

+ szybki autofokus

+ pomiar światła

+ rozbudowany bracketing

+ automatyczny balans bieli

+ nagrywanie filmów full HD 1920 x 1080

- prędkość zdjęć seryjnych

- dioda wspomagająca AF

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)