Sony NEX-5n - Fotografowanie

Koncern Sony zaprezentował kilka tygodni temu kilka nowości, a wśród nich odświeżonego bezlusterkowca NEX-5, w którego nazwie pojawiła się literka "n". Nowy NEX zyskał w stosunku do poprzednika nową, 16-megapikselową matrycę, przyspieszony tryb seryjny i dotykowy interfejs. O tym jak te zmiany wpłynęły na jakość zdjęć i wartość użytkową aparatu można przeczytać w poniższym teście.

Autor: Sebastian Stasiuk

28 Październik 2011
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Szybkość działania

Aparat włącza się bardzo szybko. Wygodnie działa też dźwignia włącznika. Reakcja na wszystkie przyciski jest natychmiastowa, a tempo pracy przypomina raczej lustrzanki niż kompakty. Podgląd zdjęć jest szybki, powiększanie wymaga około 0,5 sekundy. Przeglądanie powiększonego zdjęcia jest bardzo wygodne dzięki dotykowym funkcjom wyświetlacza. Opóźnienie migawki jest nieodczuwalne i pozwala uchwycić każdy moment dokładnie kiedy chce tego użytkownik. Sony zrobiło w NEX-5n kolejny krok do likwidacji mechanicznej migawki w aparatach cyfrowych. Objawia się to rezygnacją z pierwszej kurtyny migawki mechanicznej, co skraca czas reakcji na spust. Największe opóźnienie można zaobserwować przy tworzeniu panoram, niektórych efektów wizualnych i w momencie kiedy aparat wykorzystuje multi-ekspozycjie do budowania jednego zdjęcia. Czas przetwarzania waha się od 1 sekundy do 5 sekund. Nie jest to długo biorąc pod uwagę ilość danych i nie przeszkadza to w pracy z aparatem.

Pomiar ostrości

Jak we wszystkich bezlusterkowcach NEX-5n posługuje się detekcją kontrastu do ustawiania ostrości. Szybkość tego mechanizmu pozwala na wygodną pracę nawet na dłuższych ogniskowych, ale nie widać wyraźnej poprawy w stosunku do tego co można było doświadczyć w starszym NEX-5. Szybkość AF jest przyzwoita nawet w słabszych warunkach oświetleniowych. W słabym oświetleniu aparat uruchamia czerwoną, bardzo silną diodę wspomagającą autofokus. Jej działanie jest bardzo skuteczne, nawet na odległość 5 m, jednak może silnie oślepiać przy wykonywaniu portretów. Niestety Sony wyraźnie ustępuje szybkością AF konstrukcjom systemu Mikro Cztery Trzecie.

Pomiar światła

NEX-5n pozwala wybrać spośród trzech metod pomiaru świata: wielosegmentowego, centralnie ważonego i punktowego. Wszystkie rodzaje pomiaru działają prawidłowo według swojej charakterystyki, dając powtarzalne wyniki. Nie wykazują żadnych tendencji do prześwietlania, ani do niedoświetlania fotografowanych scen. Pomiar światła w trybie wielosegmentowym działa prawidłowo podczas utrwalania scen o średnim poziomie kontrastu. Najsłabiej pomiar radził sobie podczas fotografowania bardzo kontrastowych scenerii, gdzie widać było tendencje do niedoświetlania scen. Jest całkowicie normalne w tej klasie aparatów i ciężko szukać lepszego mechanizmu nawet w lustrzankach ze średniej półki.

pomiar światła

Zdjęcia seryjne

W trybie seryjnym aparat osiąga 3 kl/s przez około 3 sekundy po czym zwalnia do 1 kl/s. W trybie szybkiej serii aparat ustawia ostrość i światło tylko dla pierwszego zdjęcia. W tym trybie osiąga 11 kl/s przez pierwszą sekundę, a potem zwalnia do 1 kl/s. Zapisując zdjęcia w formacie RAW aparat pozwala na wykonanie 6 ekspozycji w 0,5 sekundy. Aparat robi zdjęcia bardzo szybko, ale serie są trochę za krótkie, a zapis na kartę bardzo długi. Przy korzystaniu z trybów seryjnych bardziej przeszkadzał ograniczony bufor. Biorąc pod uwagę tempo serii oraz wielkość nawet plików JPG, nie można nazwać go słabym. Mimo to może irytować.

Balans bieli

Automatyka balansu bieli pracuje bardzo poprawnie i nie pozwalała na pojawianie się jakiejkolwiek dominanty kolorystycznej zarówno w świetle naturalnym jak i jarzeniowym. Kolorystyka większości zdjęć jest prawie niezauważalnie ocieplona w stosunku do balansu bieli ustalonego za pomocą wzorca. Tendencja ta jest ledwo widoczna. W świetle żarowym aparat radził sobie przeciętnie, co jest całkowicie normalne w aparacie cyfrowym tej klasy.

automatyczny balans bieli
ręczny balans bieli

Filmowanie

NEX-5n świetnie nadaje się do filmowania. Wiele efektów wizualnych działa płynnie podczas filmowania. Użytkownik może wybrać między kodekiem AVCHD lub MP4. AVCHD umożliwia zapis na poziomie 50 lub 25 kl/s. System nastawiania ostrości pozwala swobodnie filmować wolno poruszające się obiekty. Najsłabiej aparat sprawdził się przy filmowaniu dynamicznych scen. AF nie był dość wydajny, jednak nie jest to nic nie typowego dla tego typu sprzętu. Najbardziej irytuje drobne grzechotanie, jakby odkręcona śrubka lub drobny metalowy element w korpusie. "Klikanie" to było nagrywane na ścieżce dźwiękowej podczas gwałtownych ruchów aparatem. Filmy nagrywane NEX-em nie są skażone żadnymi wadami typu "galareta" itp. Aparat sprawnie i pewnie nastawia ostrość przy nagrywaniu wideo.

Podsumowanie

Sony NEX-5n to sprawnie działający aparat z wymienną optyką. Ma szybkie tryby seryjne i dobrze działającą automatykę, co pozwala na łatwe i szybkie fotografowanie w różnych okolicznościach. Na największą pochwałę zasługuje automatyka balansu bieli i efekty wizualne, które pozwalają bardzo dobrze kontrolować kolorystkę i klimat zdjęć. AF stoi na wysokim poziomie, jednak tempo nastawiania ostrości odstaje od konkurentów takich jak Panasonic G3 i Olympus E-P3. Sony już potwierdziło problem "klikania" w nowym NEX-5n i zobowiązał się do usuwania tej wady w ramach gwarancji.

+ bardzo dobry AWB

+ efekty wizualne

+ dobry AF

+ dobry pomiar światła

+ szybkie zdjęcia seryjne

+ dobrej jakości filmy

- bardzo krótkie serie przy tempie 11 kl/s

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)