Sony NEX-C3 - test

Sony NEX-C3 to przedstawiciel drugiej generacji bezlusterkowców japońskiego producenta. Aparat wyróżnia się przede wszystkim małymi rozmiarami - jest jeszcze mniejszy od swoich porzedników. Oferuje także nową matrycę o rozdzielczości 16,2 megapikseli.

Autor: Patryk Wiśniewski

19 Sierpień 2011
Artykuł na: 29-37 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania

W tej części C3 niczym nie różni się od swoich poprzedników. Aparat uruchamia się około 1,5 sekundy, po tym czasie jest też w stanie wykonać pierwsze zdjęcie. Do trybu odtwarzania NEX przechodzi w mniej niż sekundę. Nie ma problemu z szybkim przewijniem zdjęć i ich powiększaniem.

Bufor przy korzystaniu z serii RAW + JPEG zapycha się po 2 s., zgrywanie tej serii zajmuję około 3 s. W tym czasie możemy korzystać z autofokusa i wykonywać kolejne zdjęcia.

Zdjęcia seryjne

W pełnej rozdzielczośći Sony NEX wykonuje 2,8 kl/s w trybie JPEG Fine. Długość serii jest ograniczona pojemnością karty pamięci. Długość serii RAW + JPEG obejmuje 7 klatek, po których aparat zwalnia do jednej 1 kl/s, co trudno już nazwać zdjęciami seryjnymi. Oprócz tego do dyspozcyji użytkowników oddano tryb szybkich zdjęć seryjnych. Aparat wykonuje 7 kl/s w formacie JPEG. Aparat wykorzystuje wtedy ustawienia ekspozycji i ostrości pierwszego zdjęcia dla kolejnych klatek. W tej części testu używaliśmy karty SDHC 10 klasy o pojemności 4 GB.

Pomiar ostrośći

Pomiar działa na zasadzie detekcji kontrastu, tak jak w innych bezlusterkowcach. Do szybkości jego działania nie można się przyczepić. Aparat ostrzy w mniej niż 0,5 s. Przejście przez całą skalę odległości zajmuje NEX-owi około 1,5 s. Są to bardzo przyzwoite wyniki. AF działa poprawnie, brakuje mu co prawda szybkości Panasonica G3 czy Olympusa EP-3, ale są to aparaty z zupełnie innej klasy. Najważniejszą zaletą autofokusa opartego na detekcji kontrastu jest to, że punkt ostrości możemy wybrać w praktycznie dowolnym miejscu kadru. Wyboru punktu ostrości możemy dokonać sami lub powierzyć to zadanie aparatowi.

Autofokus możemy także wspomagać ręcznie, lub zdecydować się na całkowicie ręczne ustawianie ostrości. Nie sprawia to dużych problemów ponieważ wybrana część kadru zostaje powiększona, dzięki czemu możemy bardzo precyzyjnie ustawić ostrość.

Pomiar światła

W NEX-ie znajdziemy trzy tradycyjne metody pomiaru światła: matrycowy, punktowy i centralnie ważony. Pomiar matrycowy dobrze radzi sobie z kontrastowymi scenami. W trakcie testu rzadko musieliśmy wprowadzać korekcję ekspozycji.

Tryby ekspozycji

Sony jest liderem pod względem automatycznych trybów ekspozycji. Oprócz podstawowego zestawu P, A, S i M, do dyspozycji są także: zdjęcia HDR, panorama 3D, czy korekcja drgań.

góra od lewej: HDR auto, HDR 2EV, dół od lewej: HDR 4EV, HDR 6EV

Panorama

W NEX-ie C3 tak jak u poprzedników mamy do dyspozycji funkcję panoramy "z ręki". Po wciśnięciu spustu przesuwamy aparat zgodnie z wcześniej wybranym kierunkiem w poziomie i pionie. Funkcja działa bardzo dobrze chyba, że chcemy fotografować z bliskiej odległości. Wtedy wyraźnie widać łączenia zdjęć.

na poręczy mostu widać łączenia zdjęć

Przy wykonywaniu panorma pod światło należy pamiętać o założeniu osłony na obiektyw. W przeciwnym wypadku na gotowym zdjęciu pojawią się prześwietlone pasy. Podobny efekt, z tym że na całej powierzchni zdjęcia, pojawia się jeżeli fotografujemy przy świetle jarzeniowym. Nie jest to jednak błąd aparatu, a specyfika źródła światła.

Nową funkcją wprowadzoną do NEX-a jest Kreatywne sterowanie dostępne z poziomu iAuto. Umożliwia ono łatwą i intuicyjną zmianę parametrów - możemy regulować przesłonę, jasność, tonację, oraz mamy dostęp do nowych efektów wizualnych.

menu kreatywnego sterowania
regulacja koloru i jaskrawości zdjęcia

Efekty prezentują się ciekawie, użytykownik może powierzyć aparatowi stylizację zdjęcia dzięki czemu nie będzie musiał korzystać z programów graficznych.

u góry efekty: posteryzacja i retro, u dołu efekty: toy i selektywne zostawienie koloru żółtego

Stabilizacja obrazu

Japoński koncern nie zdecydował się na stabilizowaną matrycę. Tłumaczone jest to małymi rozmiarami aparatu. W związku z tym stabilizację umieszczono w obiektywach. Daję ona dobre efekty, porównywalne do "kitowych" obiektywów konkurencji.

Bracketing

Nowy NEX pozwala na wykonanie serii 3 zdjęć ze skokiem o 0,3 EV lub 0,7 EV.

Balans bieli

Balans bieli obsługujemy tak jak wszystkie inne funkcję przy pomocy menu głównego. Do dyspozycji poza trybem auto mamy sześć ustawień zdefiniowanych, oraz trzy, które użytkownik może sobie zdefiniować samodzielnie.

menu balansu bieli

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze. W warunkach studyjnych dawał zbliżone rezultaty do ustawienia według wzorca. W trakcie testów w plenerze dobrze interpretował światło o wysokiej temperaturze barwowej.

górne zdjęcie przedstawia automatyczny balans bieli, dolne balans ustawiony według wzorca.

Filmowanie

NEX-C3 oferuje takie same opcje filmowania jak jego bezpośredni poprzednik. Kręci filmy w HD w rozdzielczości 720p, możemy wybrać między trybem FINE i STANDARD, niestety nie oferuje kompresji AVCHD Lite. W trakcie nagrywania możemy korzystać z AF, który działa w zbliżony sposób jak w trakcie fotografowania, co należy pochwalić. Dźwięk rejestrowany jest dwukanałowo, a dzięki dosyć szerokiemu rozstawieniu, wyraźnie słychać efekt stereo.

Podsumowanie

Tak jak u poprzedników, drażni długi czas uruchamiania aparatu. Poza tym korpus sprawuje się bardzo dobrze. Układ AF działa poprawnie, cieszy też duża liczba trybów ekspozycji. Szkoda, że nie rozszerzono funkcji wideo. Bardzo dobrym wynikiem w tej klasie są zdjęcia seryjne z prędkością 7 kl/s.

+ szeroki wachlarz trybów ekspozycji

+ zdjęcia seryjne 7 kl/s

- długi czas uruchamiania

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)