Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
6. Fotografowanie
Szybkość działania
Aparat jest gotowy do pracy w mniej niż sekundę od włączenia. Przechodzenie do podglądu zdjęć jest niemal natychmiastowe, tak samo jak zmiana trybów fotografowania. Reakcja na spust pozwala uchwycić dynamiczne kadry.
Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów możemy znaleźć wszystkie tryby kreatywne PASM. Dostęp do trybów tematycznych uzyskujemy po wybraniu opcji SCN. Tryb iAuto sam dobiera tryb rozpoznając z jakim rodzajem zdjęć ma do czynienia. Automatyka aparatu działa poprawnie i dobrze potrafi dobrać tryb działania.
Zdjęcia seryjne
Producent deklaruje szybkość zdjęć seryjnych na poziomie 3 kl/s. Test wykazał, że aparat utrzymuje deklarowane tempo. Przy plikach JPEG nie następuje przeładowanie bufora. Można jednak obserwować krótkotrwałe przerwy w wykonywaniu serii. Zjawisko to pojawia się raz na 10 sekund.
Wynik na poziomie 3 kl/s nie jest wybitny. Na plus możemy zaliczyć, że aparat może wykonać długie serie zdjęć w jakości JPEG.
W przypadku kiedy fotografujemy używając zapisu RAW, tempo 3 kl/s utrzymuje się przez pierwsze 4 s, a potem spada do poziomu 1 kl/s. Rozmiar bufora oraz szybkość trybu seryjnego można oceniać jako przyzwoite dla tej klasy aparatu.
Pomiar ostrości
Prędkość działania pomiaru ostrości w dobrym oświetleniu i przy podłączonym obiektywie z mechanizmem MSC jest porównywalny do amatorskich lustrzanek cyfrowych. E-P3 ustawiał ostrość w czasie ok. 0,2 sekundy. Szybkość nastawiania ostrości wyraźnie spada, gdy użyjemy starszych obiektywów nie wyposażonych w nowe silniki. Jednak dalej utrzymuje się na przyzwoitym poziomie.
Aparat dobrze radzi sobie w słabym oświetleniu. Działanie autofokusa wspomaga czerwona dioda o bardzo dużym zasięgu. Niestety lampa świeci mocnym światłem i może oślepiać ludzi po drugiej stronie obiektywu. Mimo dużej szybkości autofokus popełniał błędy. Około 2-3 zdjęć na 10 nie było ostrych, co jest wynikiem dosyć przeciętnym w tej klasie sprzętu.
Pomiar światła
Pomiar światła działa prawidłowo. W trybie ESP przy fotografowaniu kontrastowych scen można obserwować delikatną tendencję do niedoświetlania zdjęć od 1/3 do 1/2 EV. Ogólnie mechanizm doboru parametrów ekspozycji działa zadowalająco.
Balans bieli
Aparat wzorcowo radzi sobie z ustalaniem balansu bieli. W warunkach studyjnych, przy świetle jarzeniowym nie widać żadnej tendencji do przebarwiania zdjęć. Jedynie światło żarowe stanowi dla niego problem, no ale jest to cecha wspólna praktycznie dla wszystkich aparatów cyfrowych.
Filtry artystyczne
E-P3, tak jak inne aparaty marki Olympus, został wyposażony w funkcję filtrów artystycznych.
Mamy dostęp do takich filtrów jak:
Dzięki nim możemy wykonywać zdjęcia z efektami specjalnymi i o nietypowej kolorystyce. Niektóre filtry, np. fotografia otworkowa i cross process, nawiązują do fotografii analogowej. Inne, takie jak diorama, pozwalają zmienić plastykę zdjęcia. Podsumowując - każdy filtr ma swój unikalny charakter i w pewnym zakresie zwalnia fotografującego z późniejszego obrabiania zdjęć w programach graficznych.
Nowością jest wybór różnych wersji filtrów. Wybierając na tarczy trybów ART możemy dodać ramkę czy efekt gwiezdnego nieba. Każdy filtr ma własny zestaw "dodatków". Liczba filtrów i zawarte w nich opcje dają ogromne możliwości tworzenia efektownych fotografii.
Niestety, korzystając z efektów specjalnych spada również częstotliwość odświeżania obrazu na ekranie, co wynika z ograniczonej mocy obliczeniowej procesora aparatu.
Olympus deklaruje, że filtry będą działały w trybie filmowania, jednak podczas testów okazało się, że wydajność aparatu nie pozwala na płynne filmowanie z użyciem filtrów. W niektórych przypadkach (np. filtr: ziarnisty film czy diorama), liczba klatek na sekundę nie przekraczała poziomu 2-0,5 kl/s. Zmniejszenie rozdzielczości wideo do SD poprawia odrobinę płynność, jednak dalej nie osiąga ona zadowalającego poziomu.
Filmowanie
Aparat potrafi nagrywać sekwencje wideo w jakości 720p oraz 1080p. Filmy kodowane są za pomocą kodeka AVCHD oraz motion JPEG. Aparat nie umożliwia zapisu motion JPEG w jakości fullHD. Nowy PEN nastawia ostrość podczas filmowania. Jednak mechanizm nie działa na tyle sprawnie, aby uchwycić szybko poruszające się obiekty. Często przy ustawieniu niskich wartości przysłon autofokus gubił ostrość podczas filmowania gdy nagrywana osoba np. odwracała głowę lub zamykała oczy. Filmując z obiektywami bez silnika MSC, można wyraźnie usłyszeć wysokie tony wydawane przez silnik obiektywu.
Podsumowanie
Olympus PEN E-P3 to szybki i sprawnie działający bezlusterkowiec. Niewielkie zastrzeżenia można mieć do skuteczności nastawiania ostrości i pomiaru światła. Jednak tempo ustawiania ostrości E-P3 w porównaniu z E-P2 znacznie się zwiększyło. Można by było życzyć sobie większej skuteczności działania automatyki ostrości (szczególnie w czasie filmowania).
+ bardzo szybki autofokus
+ dobry pomiar światła
+ szybkie przechodzenie między trybami oraz podglądem zdjęć
+ sprawne działanie bufora przy zapisie JPEG
+ dobrze działający AWB
- tylko 3 kl/s
- skuteczność AF mogłaby być wyższa
- tendencja do gubienia ostrości przy filmowaniu