Osiągi matrycy

E-P3 to najświeższa propozycja Olympusa w systemie Mikro 4/3. W porównaniu z poprzednikiem wprowadzono wiele istotnych zmian. Aparat ma teraz wbudowaną lampę błyskową, poprawiony autofokus i dotykowy wyświetlacz OLED. Nie zmieniono liczby megapikseli, ale nowa konstrukcja matrycy i nowy procesor TruePic VI obiecują lepszą jakość obrazu. Zapraszamy do testu.

Autor: Sebastian Stasiuk

29 Lipiec 2011
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

8. Osiągi matrycy

W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Dlaczego korzystamy z danych systemu DxO? Dlatego, że DxO jest jedynym systemem testującym matryce w oparciu tylko i wyłącznie o RAW-y. Na żadnym etapie analizy surowe pliki nie są "wywoływane". Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora i nie ma na nią wpływu stosowanie tej czy innej "wywoływarki". Dzięki temu prezentowane dane są wiarygodne i będzie można je łatwo porównywać z innymi, które pojawią się w kolejnych testach.

DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.

Rzeczywista czułość matrycy

Czułości matrycy większości aparatów nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Parametry podawane przez producenta są często zaniżone. Matryca E-P3 ma liniową charakterystykę czułości w całym zakresie, jednak wartości czułości odbiegają o około 30% od wartości wzorcowej.

Stosunek sygnału do szumu

Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach. Szum w nowym PEN-ie do ISO 800 utrzymuje się na poziomie znanym ze starszych amatorskich lustrzanek. Powyżej tej czułości widać wyraźne załamanie i szum staje się bardzo wyraźny.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem, jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w EV lub przysłonach (f-stop). Maksymalny zakres dynamiczny osiągalny dla E-P3 wynosi 10,12 EV co jest wynikiem bardzo dobrym. Na pochwałę zasługuje utrzymanie zakresu dynamicznego powyżej 9 EV aż do ISO 800.

Zakres tonalny

Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca. Live MOS w Olympusie prezentuje się bardzo przyzwoicie i poziom powyżej 7 bitów utrzymany jest do ISO 800 włącznie. Maksymalna wartość to 8 bitów, co jest wynikiem bardzo dobrym w tej klasie sprzętu.

Podsumowanie

Osiągi sensora montowanego w E-P3 są bardzo dobre. Słabo wypada duża procentowo odchyłka podawanych czułości w stosunku do wartości rzeczywistych. Wyniki dynamiki tonalnej oraz zakresu dynamicznego wypadają delikatnie słabiej niż w G3.

+ dobry zakres dynamiki tonalnej

+ przywoity zakres dynamiki

+ niski szum do ISO 800

- wysokie szumy powyżej ISO 800

- duża odchyłka deklarowanych czułości w stosunku do wartości rzeczywistej

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)