Hasselblad H4D-40 - test

Hasselblad to marka, która jest jedną z ikon fotografii i zawsze była utożsamiana z najwyższą jakością zdjęć. Hasselblad H4D-40 to średnioformatowa lustrzanka systemu H wyposażona w 40-megapikselowy sensor CCD. W ramach przybliżania naszym czytelnikom aparatów średnioformatowych zapraszamy do lektury testu tego nietuzinkowego aparatu.

Autor: Marcin Falana

10 Grudzień 2010
Artykuł na: 29-37 minut

4. Fotografowanie

Szybkość działania

Hasselblad H4D-40 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 6 s od włączenia. Jest to czas potrzebny na rozruch przystawki. Zgrywanie zdjęć wykonywanych w formacie RAW (3FR) dokonuje się właściwie na bieżąco. Po wykonaniu zdjęcia widzimy je na ekranie po upływie 2 s. Nie można też narzekać na szybkość przewijania i powiększania zdjęć oraz przechodzenia do trybu odtwarzania. Oczywiście przy dużym powiększeniu musimy chwilę poczekać na doładowanie szczegółów, w końcu mamy do czynienia z 50 MB plikami.

Zdjęcia seryjne

Według danych producenta H4D-40 wykonuje wciągu 1,1 s jedną klatkę, co pozwala na wykonanie 50 zdjęć w ciągu minuty. Nasz pomiar zgadza się z danymi producenta, H4D potrzebuje około 1,4 s na wykonanie jednego zdjęcia w trybie ciągłym. W ciągu niecałych 10 s H4D-40 wykonał 8 klatek.

Pomiar ostrości

Jeżeli chodzi o pomiar ostrości to H4D-40 radzi sobie bardzo przyzwoicie. W dobrych warunkach oświetleniowych mieści się zazwyczaj w przedziale od 0,4 do 1,5 s. W słabszym oświetleniu z pomocą przychodzi lampka wspomagająca autofokus, która emituje sporą plamkę światła z pionowymi paskami. Dzięki tej funkcji H4D-40 nawet w słabym oświetleniu ostrzy szybko i skutecznie.

punkt AF

True focus

Ponieważ H4D-40 oferuje tylko centralny punkt autofolusa, podczas sesji zdjęciowej przy przekadrowaniu występuje zjawisko wychodzenia z płaszczyzny ostrości. Hasselblad postanowił rozwiązać ten problem wprowadzając system True focus, który po przekadrowaniu, tuż przed wyzwoleniem migawki wprowadza korektę ostrości. Producent twierdzi przy tym, że działanie systemu nie ma wpływu na opóźnienie migawki. Efekt powinien być najwyraźniej widoczny przy zastosowaniu szerokokątnych, jasnych obiektywów.

W praktyce podczas korzystania z funkcji True focus H4D-40 rzeczywiście przestawia ostrość w momencie wyzwolenia migawki. Pierwszy test jaki wykonaliśmy polegał na sfotografowaniu kodu kreskowego. Pierwszy kadr wykonaliśmy kadrując kod kreskowy na środku, żebyśmy mogli określić optymalną ostrość. Następnie wykonaliśmy dwa zdjęcia z przekadrowaniem, jedno z użyciem funkcji True focus. Zrobiliśmy kilkanaście takich prób z różnymi obiektywami: HCD 4/28 mm, HC 2.2/100 mm oraz HC 3.2/150 mm. Efekt był zróżnicowany, na kilku zdjęciach dało się wyraźnie zauważyć prawidłowe działanie systemu - zdjęcia z True focus były ostrzejsze od tych wykonanych bez tej funkcji, jednak brakowało im ostrości w porównaniu ze zdjęciem wzorem. Oczywiście ma na to wpływ także obiektyw, który na krańcach kadru oferuje słabszą jakość. Tak czy inaczej system nie oferuje zbyt dużej powtarzalności.

Drugą próbę wykonaliśmy na żywym modelu, podobnie jak z kodem kreskowym wykonaliśmy po trzy zdjęcia w każdej próbie. System True focus trochę lepiej poradził sobie z trójwymiarowym obiektem, który oferuje większą głębię, dzięki czemu istnieje większe prawdopodobieństwo trafienia z płaszczyzną ostrości. Nie można jednak polegać na nim całkowicie i podczas sesji zdjęciowej lepiej sprawdzić czy True focus zadziałał prawidłowo.

od góry centralny ustawienie, przekadrowanie True focus off, przekadrowanie True focus on

Pomiar światła

Hasselblad H4D-40 oferuje trzy tryby pomiaru światła - punktowy, punktowy centralnie ważony oraz centralnie ważony. Zmiany trybu pomiaru dokonujemy tylną tarczą po wciśnięciu przycisku EXP. Poszczególne metody pomiaru działają zgodnie ze swoją charakterystyką. Ze względu na brak pomiaru matrycowego podczas fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych (kontrastowe sceny) często musimy wprowadzać korektę ekspozycji.

charakterystyka pomiaru światła

Podczas pracy ze światłomierzem zauważyliśmy tendencję do delikatnego prześwietlania zdjęć co jest zapewne spowodowane odchyleniami od zdefiniowanych czułości ISO co często występuje w lustrzankach cyfrowych. Lekarstwem na to jest korekta ekspozycji o około 1/3 EV.

Tryby ekspozycji

Tryby ekspozycji wybieramy przednią tarczą nastaw po wciśnięciu przycisku EXP. Do dyspozycji mamy standardowy zestaw programów PASM oraz Pv. Pv działa podobnie do trybu P z tą różnicą, że bierze pod uwagę dane na temat ogniskowej obiektywu. Np. długie czasy migawki będą rzadziej stosowane z obiektywami tele, żeby uniknąć poruszonych zdjęć.

Bracketing

Do bracketingu dostajemy się przez menu wyświetlane na górnym wyświetlaczu. W zakładce bracketingu ustawiamy ilość klatek - od 2 do 9, kolejność zdjęć i skok bracketingu - od 1/3 EV do 3 EV.

Balans bieli

Podczas fotografowania w formacie RAW (3FR dla Hasselblada) balans bieli jest funkcją, którą możemy dostosować w procesie wywołania. Hasselblad H4D-40 oferuje 6 zdefiniowanych trybów balansu bieli oraz ustawienia w Kelvinach (2000-10000 K). Wśród ustawień zdefiniowanych znajdziemy - światło dzienne (Daylight), cień (Shade), pochmurno (Cloudy), błysk (Flash), światło fluorescencyjne (Fluorescent), oraz światło żarowe (Tungsten).

Podsumowanie

Hasselblad H4D-40 jest cyfrowym, średnim formatem, którym da się wygodnie i sprawnie fotografować. Składa się na to przyzwoita szybkość działania i szybki pomiar ostrości wspomagany przez świetnie działającą lampę wspomagającą. Jeżeli chodzi o system True focus to mamy mieszane odczucia, ogólnie korzystanie z niego nie skutkuje gorszymi osiągami jednak jego skuteczność nie jest zbyt powtarzalna.

+ lampa wspomagająca autofokus

+ prędkość pomiaru ostrości

+ pomiar światła

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)