Najlepsze książki fotograficzne 2014

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2014
Artykuł na: 38-48 minut

Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.


Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Rafał Milach


Anka Sielska "Salix Polaris” self-published

"Salix Polaris” jest opowieścią symetryczną. W rytm samej przyrody wpisują się powroty ekipy badawczej (dwunogów) na Spitzbergen, oszczędny poetycki tekst Grzegorza Olszańskiego opisuje i nie opisuje jednocześnie wprowadzając w przyjemny trans, a wszystko zawieszone jest w pozornie nieruchomym pejzażu. Dobra edycja i sekwencja zdjęć (autorstwa Michała Łuczaka) również rozgrywa się symetrycznie zataczając pętlę. Oglądając kolejne obrazy mam wrażenie, że przypływam i odpływam, ale tak powoli, że cały czas wydaje mi się, że stoję w miejscu. Nie mam pewności czy jestem na końcu czy na początku opowieści. "Salix Polaris” spowolniło mnie i dało poczucie nierealności. Niczego tu nie jest za dużo: projekt, obrazy i teksty są zręcznie wyważone.

Joanna Piotrowska "FROWST” Mack

Lubię kiedy to co oglądam w książce czy na ścianie galerii jest spójne z twórcą. Wydaje mi się, że Joanna Piotrowska mimo młodego wieku bardzo świadomie opowiada o procesach, które ją fascynują. "FROWST" jest jednym z projektów gdzie artystka bada kody związane z reakcją człowieka na przestrzeń, na drugiego człowieka czy na pamięć. Gesty, do których odnosi się Joanna Piotrowska powinny kojarzyć się z poczuciem bezpieczeństwa i harmonijnej więzi międzyludzkiej. Tutaj budzą niepokój i poczucie dyskomfortu. "FROWST" jest zaduchem lub takim rodzajem ciepła, w którym powinniśmy się czuć dobrze, a tak nie jest. Minimalistyczna w formie książka przez swoją transparentność pozwala skupić się na obrazie i powoli dekonstruować kolejne sytuacje.

Gregoire Pujade-Laurine "A Perpetual Season” Mack

"A Perpetual Season" jest najspokojniejszą książką, jaką widziałem w ostatnim czasie. Zdjęcia Gregoira Pujade-Laurine'a mimo tego, że rozgrywają się na ulicy, są zaprzeczeniem fotografii ulicznej (o ile w ogóle można je do takiego gatunku zaliczyć). Są anty-momentem albo raczej bez-momentem. Jeżeli Paul Graham w swojej książce "Present" zwalnia czas to Pujade-Laurine tutaj go zatrzymuje kompletnie, i mam na myśli narrację a nie pojedyncze kadry. Ilość pustki która spotyka nas na kolejnych stronach (mistrzowsko ułożonej sekwencji) jest równie niepokojąca i przytłaczająca, co leżące w kompletnej opozycji do tych zdjęć sceny uliczne Williama Kleina z Tokio czy Nowego Jorku. Zdecydowanie bliżej mi do wersji spokojnej.

Laia Abril "Epilogue" Dewi Lewis

Wiem, że powinienem wybrać tylko 3 książki, ale nie mogę nie wspomnieć o "Epilogue” autorstwa Laii Abril. Jest to książka fotograficzna, którą oprócz oglądnięcia zdjęć przede wszystkim należy przeczytać. Poruszająca i tragiczna historia głównej bohaterki udowadnia nam, że książka (nawet ta fotograficzna) to doskonałe narzędzie do pogłębionej narracji, analizy problemu i opowiedzenia ważnej historii.

Rafał Milach - fotograf i twórca książek. Absolwent ASP w Katowicach oraz ITF w Opawie (Republika Czeska) - obecnie wykładowca na tej uczelni. Od ponad 10 lat realizuje projekty poświęcone transformacji w krajach rosyjskojęzycznych i Europie Środkowo-Wschodniej. Efektem tej pracy są książki The Winners (GOST 2014), Black Sea of Concrete (2013) i 7 Rooms (Kehrer Verlag, 2011). W 2012 r Czytelnia Sztuki opublikowała książkę W samochodzie z R (Czytelnia Sztuki, 2012) - zapis podróży Rafała wokół Islandii z pisarzem Huldarem Breiðfjörðem. Wystawy indywidualne, m.in. w C/O Berlin i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Stypendysta MKiDN, Magnum Foundation, fundacji World Press Photo i Europejskiej Fundacji Kultury. Laureat ważnych nagród w konkursach World Press Photo, Pictures of the Year International, Photography Book Now oraz Paris Photo Aperture Photobook Awards. Współzałożyciel międzynarodowego kolektywu Sputnik Photos. Prace w kolekcjach Kyosato Museum of Photographic Arts w Japonii, Brandts i C/O Berlin.


Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
Fotografując galopującego konia jako pierwszy na świecie, Eadward Muybridge stawia sobie pomnik sam, jeszcze za życia. Sto lat później Guy Delisle ściąga go z piedestału i przepisuje tę historię...
8
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
Takie niebo jak na okładce książki Fergusona widziałam może kilka razy w życiu: wielkie, ale nieprzytłaczające. I niewiarygodnie rozgwieżdżone. W Big Sky australijski fotograf łączy...
14
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Ten mały i niedrogi kolorymetr pozwoli na łatwe skalibrowanie monitora nawet totalnemu laikowi. Dawid Markoff sprawdza, jak Calibrite Display 123 działa w praktyce.
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)