Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Na książkę Pastoral składają się kolorowe fotografie przedstawiające przedmieścia Moskwy. Podmiejskie pustkowia to bardzo wdzięczny temat. Nieokreśloność obrzeży miasta, ich trudny do zdefiniowania charakter oraz częste zmiany pociągają fotografów pod różnymi szerokościami geograficznymi. Twórczość Alexandra Gronsky'ego wyróżnia się na tym tle już od dawna. Fotograf zdążył wypracować własny, rozpoznawalny styl, w którym realizuje kolejne cykle. Możecie je zobaczyć na stronie: www.alexandergronsky.com.
Urodzony w Estonii twórca świadomie wybiera punkt widzenia i cierpliwie, przy użyciu wielkoformatowej techniki fotografuje "ziemię niczyją" okalającą miasto - dzikie wysypiska śmieci, hałdy, siedliska bezdomnych i inne podmiejskie nieużytki. Ludzie, którzy pojawiają się na jego zdjęciach są mali, jakby byli nie ważni. Wydają się być bezbronni wobec otaczającego ich pejzażu, a zarazem próbujący go oswoić.
Zdjęcia z "Pastoral" przyciągają uwagę malarskim charakterem. Szerokie plany ukazują ogrom otoczenia w kontraście do małości wpisanego w nie człowieka. Precyzyjne kompozycje mają stonowane barwy i są bogate w detale. Gronsky ma niesamowite wyczucie światła i koloru, a niektóre obrazy, jakie stwarza przywołują dokonania mistrzów holenderskiego malarstwa renesansowego. Zimowy pejzaż z dzieckiem wybiegającym z wody, w kierunku dwóch mężczyzn stojących pod drzewem, przypomina na przykład Myśliwych na śniegu Pietera Bruegla.
Jednak niech forma nie przysłoni nam treści, którą wypełnione są prace urodzonego w Estonii fotografa. "Pastoral" to opowieść o zagubieniu człowieka we współczesnym świecie, o jego nieprzystawaniu. Nie nadążamy za zmieniającą się rzeczywistością. Często wyglądamy jakbyśmy byli wklejeni w nią z innego świata. Takie wrażenie odnoszę patrząc na zdjęcie ludzi wypoczywających na skrawku piasku, który udało im się znaleźć pośród blokowiska. W zindustrializowanym świecie brakuje nam natury - myślę, spoglądając na fotografię pary siedzącej pod drzewem, z monumentalnymi kominami za plecami.
Przed wszystkim jednak patrząc na wykonane w Moskwie zdjęcia widzę Warszawę. Jestem przekonany, że mieszkańcy innych miast również odnajdą znane sobie motywy. Bowiem prace Gronsky'ego opowiadają o niekończącej się przemianie krajobrazu peryferii. Pokazują jak miejski pejzaż przenika się płynnie z wiejskim. Chociaż obrazy osadzone są w konkretnej rzeczywistości, posiadają uniwersalny charakter. Siłą prac mieszkającego obecnie na Litwie fotografa jest ich wielopłaszczyznowość. Każdy z nas ma szanse odkrywać kolejne warstwy tych obrazów, które na podstawowym poziomie są pięknymi, wciągającymi kompozycjami.
Alexander GronskyPastoral
Twarda oprawa
Format: 28 x 24 cm
128 stron, 67 zdjęć
Contrasto 2013