Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.
Andrzej Kramarz "Invisible maps" Muzeum w Gliwicach / Czytelnia Sztuki
To publikacja wciągająca, zostawiająca czytelnika z ogromną ilością pytań i wspaniałymi obrazami. Kramarz prowadzi nas po pewnym terenie, nie wiemy gdzie jesteśmy, nie dostajemy do ręki mapy, do której jesteśmy przyzwyczajeni. To publikacja, w której liczy się obraz i tylko obraz. To z niego musimy sobie dopowiedzieć całą resztę, to tam zaszyte są i tak bardzo skąpe wskazówki. Kadry czasem przyjemne, czasem zastanawiające, wciągające, niepokojące, do których trzeba wrócić. Można z tą niedużą książeczką spędzić kilka godzin na snuciu alternatywnych wersji historii. A potem jeszcze do niej wracać.
Rafał Milach "The Winners" Gost
Długo oczekiwana książka (której towarzyszyły spore kłopoty wydawnicze) z projektem, który zdążyliśmy trochę poznać przy publikacji kolektywu Sputnik Photos "Stand BY". "The Winners" to portrety zwycięzców bardzo różnych (i dziwnych niekiedy) konkursów organizowanych na terenie Białorusi. Oglądamy bardzo dumne twarze, ludzi cieszących się ze swojej wyjątkowości. Gdy zaglądamy pod zdjęcie by przeczytać imię i rodzaj konkursu, zaczyna się wtedy znacznie większa historia. W wielu sytuacjach śmiejemy się szczerze, w innych dziwimy. Ten rozdźwięk między powagą a żartem, który towarzyszy wnikliwej lekturze jest dla mnie mocą tego projektu.
Fred Ritchin "Bending the frame. Photojournalism, Documentary, and the Citizen” Aperture
To kolejna pozycja ze znakomitej serii "Aperture Ideas". Ritchin analizuje stan fotografii reportażowej i dokumentalnej, tej niosącej informację o wydarzeniach i stanie świata. Wydawałoby się, że temat aż nudny, tak przetrawiony. Ale Ritchin jest w centrum zdarzeń fotograficznych, obserwuje jak media się zmieniają, jak wchodzi fotograf-obywatel i jak to wszystko odbija się na obrazach. Od tego jakie decyzje podejmuje fotoedytor, po to czy fotograf w ogóle jeszcze robi coś swojego, niż tylko wychodzi frontem do klienta i spełnia oczekiwania rynku. Autor skupia się przede wszystkim na Stanach Zjednoczonych (naturalnie), ale znajduje arcyciekawe projekty i znakomite przykłady różnych działań edytorskich i fotograficznych. Nie ma tu czarnobieli i kontrastów, że wydawca i obywatel-fotograf to zło wcielone, a fotograf wojenny zawsze dobry. Analizuje i drąży, podważa i pyta. Publikację zadedykował "wszystkim tym, którzy wykonują robotę" - historyk sztuki specjalizujący się w fotografii, prowadzi Miejsce Fotografii w Służewskim Domu Kultury, niezależna kuratorka wystaw fotograficznych, wykładowca Akademii Fotografii, naczelna miejscefotografii.blogspot.com.
Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski