Najlepsze książki fotograficzne 2014

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2014
Artykuł na: 38-48 minut

Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.


Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Maga Sokalska


Joanna Piotrowska "FROWST" Mack

W książce FROWST wyczuwa się świeżość. W pewnym wymiarze fotografie w niej zebrane są klasyczne, a jednak wymykają się prostej klasyfikacji. Książka, w której Piotrowska bada relacje rodzinne jest zbiorem gestów, ustawień. Wizualne rozważania autorki dotyczące komunikacji międzyludzkiej zamykają się w wyreżyserowanych pozach przyjętych przez członków jej rodziny. Podczas obcowania z książką odczuwa się napięcie, wynikające po części z niewiadomej efektu sytuacji, które oglądamy - dostajemy zbiór zarejestrowanych chwil, dotyków, spojrzeń, czyli nic co trwa dłużej dokładnie takim jakim przedstawione jest na fotografiach.

Jan Dziaczkowski "Kolaże" red. Karol Hordziej Fundacja Sztuk Wizualnych

Obszerny zbiór kolaży Dziaczkowskiego potwierdza jak bardzo kreatywnym i produktywnym był twórcą. Klasycznie zaprojektowana monografia młodego artysty podsumowuje najważniejsze z jego prac. M.in. dzięki tej publikacji nazwisko przedwcześnie zmarłego artysty ma szansę na stałe zaistnieć na rynku międzynarodowym. To niewątpliwie bardzo ważna pozycja na rynku wydawniczym.  

Andrzej Kramarz "Invisible Maps" Muzeum w Gliwicach / Czytelnia Sztuki

"Invisible Maps" to publikacja oddająca istotę materialności tkwiącej w samych fotografiach. Już przy "Rzeczach" Kramarz podjął taką próbę, tu jednak idzie o krok dalej. Publikacja jest swego rodzaju obiektem fotograficznym lub inaczej - fotograficzną mapą zamkniętą w książkowej formie. Żeby uzyskać podstawowe informacje dotyczące książki odbiorca zmuszony jest wejść w większy z nią kontakt, rozpocząć poszukiwanie tropami, które znajdują się w tej książce wszędzie. Autor prawie każdy jej milimetr pokrył obrazami. Z książki wylatuje wrzucona tam luźno kartka z tekstem autorstwa Dariusza Czai, który podaje pewne możliwe wątki interpretacji książki Kramarza, ale ostatecznie zostawia odbiorcę z jeszcze większymi wątpliwościami dotyczącymi szlaków, którymi ten ma się poruszać.

Maga Sokalska - fotografka, kuratorka, projektantka. Jest absolwentką Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie, Czechy. Współpracuje z Muzeum w Gliwicach oraz z Czytelnią Sztuki od momentu jej powstania w 2010 roku. Jest pomysłodawczynią i koordynuje konkurs na projekt książki fotograficznej im. Wilhelma von Blandowskiego organizowany przez Czytelnię Sztuki.


Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
Fotografując galopującego konia jako pierwszy na świecie, Eadward Muybridge stawia sobie pomnik sam, jeszcze za życia. Sto lat później Guy Delisle ściąga go z piedestału i przepisuje tę historię...
8
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
Takie niebo jak na okładce książki Fergusona widziałam może kilka razy w życiu: wielkie, ale nieprzytłaczające. I niewiarygodnie rozgwieżdżone. W Big Sky australijski fotograf łączy...
14
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Kalibracja w trzech krokach, czyli Calibrite Display 123 okiem Dawida Markoffa
Ten mały i niedrogi kolorymetr pozwoli na łatwe skalibrowanie monitora nawet totalnemu laikowi. Dawid Markoff sprawdza, jak Calibrite Display 123 działa w praktyce.
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)