Światłem malowane - oświetlanie kilku planów zdjęciowych, część 9

Autor: Michal Grzegorczyk

30 Sierpień 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Prezentujemy dziewiąty, przedostatni odcinek cyklu "Światłem malowane". Szymon Kobusiński opisuje w nim zagadnienia związane z oświetlaniem kilku planów zdjęciowych. Zapraszamy do lektury.

Oświetlanie kilku planów zdjęciowych, część 9

Zdjęcie Huberta Urbańskiego z sesji zdjęciowej dla magazynu PRIME, fot. Szymon Kobusiński

Robiąc zdjęcia, staram się wydobyć nie tylko emocje czy nastrój. Bardzo ważna jest dla mnie także plastyka i przestrzeń. Lubię patrzeć na zdjęcia, które mają kilka planów i opowiadają choćby drobną historię. W takich wypadkach drugi plan powinien także mieć swój klimat oświetleniowy.

Powyższe zdjęcie Huberta Urbańskiego dla magazynu Prime zostało zrealizowane z pięcioma lampami. Trzy oświetlały postać bohatera - dwie kontry (Litestick i Satelite) i jedna górna (reflektor z dyfuzją). Pozostałe dwa źródła oświetlały drugie plany, po prawej (ostra kontra z reflektora obrysowująca skaczących statystów) i po lewej stronie kadru (pionowo świecący na dywan flooter).

Oprócz wykorzystania różnych źródeł światła starałem się oddzielać zastawkami poszczególne lampy. Dzięki takim zabiegom fotografia zyskała na dynamice i przestrzeni.

Różnorodne źródła światła i ich kolorystyka na różnych planach. I plan - miękkie (reflektor + dyfuzja full), lekko ocieplone (1/4 CTO)
światlo. Światło kontrowe - reflektor z plastrem miodu. II plan - flooter z filtrem 1/2 CTB + dym.

Lubię wykorzystywać światło kontrowe, pomaga mi ono w odcinaniu różnych planów i mocniejszym zarysowywaniu postaci. Oczywiście świetnie się sprawdza także w tworzeniu bardziej "trójwymiarowych" zdjęć. W zależności od dystansu lampy od modela wykorzystuję różne źródła światła, zazwyczaj są to reflektory o wąskim kącie świecenia.

W swojej pracy często wykorzystuję dym. Lekkie "zamglenie" drugiego planu powoduje uwidocznienie się smug światła i rozostrzenie tła. Bardzo dobrze pomaga także w podkreśleniu perspektywy i dystansu pomiędzy planami zdjęciowymi. Polecam, więc sprzęt do wytwarzania dymu. Kosztuje relatywnie niewiele, a daje wyśmienite efekty. Oczywiście, jak z większością gadgetów, trzeba stosować te zabiegi subtelnie. Zazwyczaj jeden z asystentów obsługujący dymiarkę, wypuszcza dym w odpowiednie miejsce i lekko go rozrzedza rękoma, aby nie pojawiły się jego kłęby.

Maszyna do dymu.

Nie zawsze pierwszy plan na zdjęciu jest tym najważnieszym. Czasem to dopiero kolejny opowiada najistotniejszą historię. W takim wypadku warto zadbać o odpowiednio płytką głębię ostrości. Światło dodatkowo może pomóc w skoncentrowaniu uwagi w odpowiednim miejscu kadru. Takie zabiegi często potrzebne są w fotografii reklamowej, gdzie z założenia odbiorca będzie bardzo krótko koncentrował uwagę na naszej fotografii.

Różnorodne statywy.

Poruszając tematykę rozmaitych źródeł świała, które bardzo często stoją na różnych wysokościach i płaszczyznach, należy wspomnieć o specjalistycznych statywach. Ponieważ wielokrotnie widziałem przewracające się statywy z lampami (...), uważam, że powinny być one dość ciężkie i mieć kilka funkcjonalnych dodatków. Często przydają mi się statywy z "górską nogą" pozwalające na pracę w nierównym terenie, np. ustawienie statywu na schodach. Bardzo pomocne przy ciężkich lampach są też "windy" - statywy, w których za pomocą korbki wysuwa się do góry ich kolejne sekcje.

W przyszłym tygodniu ostatnia część naszych spotkań, w której dalej będę opisywać złożone oświetleniowo plany zdjęciowe.

Pozdrawiam!

Szymon Kobusiński

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)