Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Dziękujemy za uwagi, opinie i liczne maile na temat cyklu "Prawo a fotografia". Zgłoszone problemy prawne przekazaliśmy ekspertom z serwisu TwojePorady.pl. Odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania będziemy publikować w kolejnych tygodniach. Oczywiście nadal możecie przesyłać nam opisy wątpliwych z prawnego punktu widzenia sytuacji - piszcie na adres kontakt@fotopolis.pl (dodając w tytule maila "porady prawne").
Oto pytanie, które otrzymaliśmy w jednym z maili: "Pytaniem, które często zadają sobie autorzy zdjęć stockowych jest wykorzystanie różnych obiektów do ich tworzenia. Np. kupują oni kubek, filiżankę, pióro czy telefon komórkowy, następnie robią zdjęcie tej rzeczy, które później chcą sprzedać do banku zdjęć. Oczywiście na zdjęciach nie są widoczne znaki towarowe takie jak logo. Czy takie działanie jest legalne?"
Odpowiada Katarzyna Krupa, Kancelaria Prawna Spaczyński, Szczepaniak i Wspólnicy sp.k.: Z punktu widzenia przepisów prawa własności intelektualnej oraz przy założeniu, że fotografowane kształty będą miały charakter zwyczajny, przeciętny, niczym nie wyróżniający się oraz nie mogący w żaden sposób wskazywać na ich producenta (a zwłaszcza będą pozbawione znaków towarowych oraz innych oznaczeń mogących wskazywać na pochodzenie), nie ma przeszkód prawnych, aby wykonywać fotografie takich obiektów, które następnie będą sprzedawane do banku zdjęć.