Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
6.5
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

85%

Po 7 latach Sony pokazuje wreszcie zastępstwo dla wysłużonego obiektywu Zeissa w postaci nowej konstrukcji z serii G Master. Sony FE 50 mm f/1.4 GM jest kompaktowy, szybki i wyposażony w nowoczesną optykę. Zobaczcie, czego można po nim oczekiwać.

Autor: Maciej Luśtyk

21 Luty 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4 f/4 i f/11.

Jak możemy zauważyć na powyższych wykresach, obiektyw nie jest idealnie skorygowany pod względem poprzecznej aberracji chromatycznej. Ta występuje nawet w pobliżu środka kadru i nasila się wraz z domykaniem przysłony. Na szczęście sam maksymalny rozmiar aberracji (0,86 px) nie jest zbyt duży, przez co nie będzie ona zbytnio rzucać się nam w oczy.

Większym problemem, podobnie jak w konkurencyjnej Sigmie, jest aberracją chromatyczna wzdłużna, którą znacznie trudniej skorygowania na etapie postprodukcji i którą zauważymy głównie podczas fotografowania z szeroko otwartą przysłoną. Cieszy natomiast fakt, że podczas gdy w Sigmie aberracja widoczna jest na miniaturach w całym zakresie przysłon, w Sony już powyżej f/2 będziemy ją w stanie zauważyć praktycznie wyłącznie w dużym powiększeniu.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.4

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły