Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
6.5
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

85%

Po 7 latach Sony pokazuje wreszcie zastępstwo dla wysłużonego obiektywu Zeissa w postaci nowej konstrukcji z serii G Master. Sony FE 50 mm f/1.4 GM jest kompaktowy, szybki i wyposażony w nowoczesną optykę. Zobaczcie, czego można po nim oczekiwać.

Autor: Maciej Luśtyk

21 Luty 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Sony FE 50 mm f/1.4 GM to kolejny obiektyw producenta, który notuje wzorowe wyniki pod względem ostrości. Szkło nie oferuje co prawda tak wyśrubowanych wyników w centrum kadru, jak model ze światłem f/1.2, ale za to może pochwalić się dużo bardziej wyrównaną charakterystyką - nowy model oferuje bardzo podobną rozdzielczość niemal w całym zakresie przysłon.

Najlepsze wyniki szkło osiąga przy f/4 (63 pl/mm w centrum i 42 pl/mm na brzegach), ale to tylko nieznacznie lepsze rezultaty od tych, które otrzymujemy przy nominalnym otworze przysłony (odpowiednio 59 pl/mm w centrum i 38 pl/mm na brzegach kadru). Co prawda numeryczna różnica w rozdzielczości między środkiem, a brzegami kadru jest dosyć widoczna i maleje dopiero w górnym zakresie przysłon, ale będzie to niedostrzegalne w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych czy na wydrukach. Poza tym należy pamietać, że obiektywów 50 mm rzadko kiedy będziemy używać w sytuacjach, w których różnice te mogłyby rzucić się nam w oczy.

W końcu, za gorsze wyniki na brzegach odpowiada także fakt, że egzemplarz, który otrzymaliśmy do testów nie był idealnie wycentrowany, co możemy prześledzić na podstawie poniższych wykresów BxU, pokazujących jak ostre są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • 0-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak widzimy, na powyższym wykresie, prawa strona kadru jest nieco bardziej miękka od strony lewej, a dysproporcje będą jeszcze zauważalne przy przysłonie f/2.8. Powyżej tej wartości różnice te przestaną być w zasadzie możliwe do wychwycenia. Tak czy inaczej, opisywaną przez nas kwestią nieidealnego wycentrowania układu optycznego nie powinniśmy się zbytnio przejmować - odchylenia są względnie niewielkie i jak pokazują poniższe wyniki mierzone dla odbitki, nawet w najgorszej sytuacji pozostaną niewidoczne dla oglądającego.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • 0-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Rozdzielczość w praktyce:

O tym, że wspomniane odchylenia nie mają wpływu na rzeczywisty wygląd zdjęć możemy też przekonać się oceniając rozdzielczość kadrów wykonanych w praktyce.

f/1.4

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
11
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Powiązane artykuły