Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
7.5
Budowa:
9
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Najnowszy Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD to jeden z najciekawszych, ale i najdroższych zoomów producenta, a także obiektyw, dla którego na próżno szukać konkurencji. Sprawdzamy, czy to konstrukcja, którą Tamron ma szansę wejść w segment typowo profesjonalny.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Styczeń 2022
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2 f/5.6 i f/16.

Najnowszy Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD dobrze radzi sobie z korekcją aberracji chromatycznej poprzecznej. W całym zakresie ogniskowych będzie ona objawiać się w zasadzie wyłącznie na brzegach kadru i będzie zachowywać stały rozmiar przez cały zakres przysłon. Wyjątkiem jest długi kraniec ogniskowych, gdzie aberracja stanie się zauważalna na większej partii kadru i będzie wzrastać wraz z domykaniem przysłony. Nadal są to jednak rzeczy, które zauważymy raczej wyłącznie w przypadku oglądania zdjęć w 100-procentowym powiększeniu.

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 35 mm:

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 70 mm:

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 150 mm:

Bardzo dobrze, jak na jasnego zooma, wypada też kontrola aberracji chromatycznej wzdłużnej. Jak możecie zobaczyć na poniższych przykładach, pojawianie się kolorowych przebarwień na krawędziach w nieostrościach prawie nie występuje i jest zauważalne właściwie wyłącznie na brzegach i rogach kadru, gdzie i tak w oczy rzuci się nam tylko przy oglądaniu zdjęć w pełnych rozmiarach:

Aberracja chromatyczna w praktyce:

35 mm, f/2

35 mm, f/5.6

35 mm, f/16

70 mm, f/2.5

70 mm, f/5.6

70 mm f/16

150 mm f/2.8

150 mm, f/8

150 mm f/16

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)