Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
7.5
Budowa:
9
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Najnowszy Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD to jeden z najciekawszych, ale i najdroższych zoomów producenta, a także obiektyw, dla którego na próżno szukać konkurencji. Sprawdzamy, czy to konstrukcja, którą Tamron ma szansę wejść w segment typowo profesjonalny.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Styczeń 2022
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2 f/5.6 i f/16.

Najnowszy Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD dobrze radzi sobie z korekcją aberracji chromatycznej poprzecznej. W całym zakresie ogniskowych będzie ona objawiać się w zasadzie wyłącznie na brzegach kadru i będzie zachowywać stały rozmiar przez cały zakres przysłon. Wyjątkiem jest długi kraniec ogniskowych, gdzie aberracja stanie się zauważalna na większej partii kadru i będzie wzrastać wraz z domykaniem przysłony. Nadal są to jednak rzeczy, które zauważymy raczej wyłącznie w przypadku oglądania zdjęć w 100-procentowym powiększeniu.

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 35 mm:

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 70 mm:

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 150 mm:

Bardzo dobrze, jak na jasnego zooma, wypada też kontrola aberracji chromatycznej wzdłużnej. Jak możecie zobaczyć na poniższych przykładach, pojawianie się kolorowych przebarwień na krawędziach w nieostrościach prawie nie występuje i jest zauważalne właściwie wyłącznie na brzegach i rogach kadru, gdzie i tak w oczy rzuci się nam tylko przy oglądaniu zdjęć w pełnych rozmiarach:

Aberracja chromatyczna w praktyce:

35 mm, f/2

35 mm, f/5.6

35 mm, f/16

70 mm, f/2.5

70 mm, f/5.6

70 mm f/16

150 mm f/2.8

150 mm, f/8

150 mm f/16
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)