Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
82%
Długie makro Irix 150 mm f/2.8 pretenduje do miana najbardziej praktycznej konstrukcji tego typu na rynku. Czy rzeczywiście spełni oczekiwania wymagających fanów fotografowania świata w mikroskali? Sprawdzamy to w naszym teście.
Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.4, f/2, f/2.8
Również pod względem winietowanie Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 wypada bardzo dobrze. Różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadry przy przysłonie f/2.8 wynosi raptem 30%, co przekłada się na ok. 0,5 EV. Z pewnością nie będzie to zaciemnienie, które w jakikolwiek sposób rzuca się w oczy, a dodatkowo domknięcie do f/4 sprawia, że tradycyjna winieta znacznie zmaleje (do ok. 0,3 EV) i będzie występować już jedynie w rogach kadru. Dalsze domykanie sytuację jeszcze poprawia (powyżej f/5.6 jakakolwiek winieta znika zupełnie).
Co ciekawe, choć wykresy tego nie pokazują, kwestia winietowania w zakresie przysłon f/2.8-f/4 obejmuje cały kadr i wpływa na ogólną ekspozycję, co zauważamy w przypadku zdjęć wykonanych w praktyce.
Generalnie jednak winietowanie nie powinno stanowić żadnego widocznego problemu, niezależnie od używanej przysłony, a ewentualnie ciemniejsze kadry w dolnym zakresie przysłon raczej nie będą uprzykrzały nam życia - wystarczy podbić ekspozycję. Co najważniejsze, wyciemnienie rogów pozostaje praktycznie niezauważalne dla ludzkiego oka.
f/8