Rozmycie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
6.5
Optyka:
9
Budowa:
9.5
Nasza ocena:

82%

Długie makro Irix 150 mm f/2.8 pretenduje do miana najbardziej praktycznej konstrukcji tego typu na rynku. Czy rzeczywiście spełni oczekiwania wymagających fanów fotografowania świata w mikroskali? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

14 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania obiektywów podłączanych do aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane dla odbitek o rozmiarze 20 x 30 cm, czyli w rozmiarach w jakich zwykle mamy okazję oglądać zdjęcia.

Wykresy BxU pozwalają nam nieco bardziej szczegółowo przyjrzeć się kwestii rozdzielczości w różnych obszarach kadru i potwierdzają wcześniejsze pomiary MTF. Jak widzimy rozdzielczość nie rozkłada się zupełnie równomiernie, a przy przysłonie f/2.8 rozmycie szczegółów w dużym powiększeniu będzie jednak delikatnie rzucać się w oczy.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Niemniej jednak w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych, czy na wydruku (wartości dla odbitki 20 x 30 cm) obraz i tak będzie wyglądał na ostry na całej powierzchni kadru. Jeśli więc weźmiemy pod uwagę kwestie użytkowe i fakt, że w 90% przypadków tylko my oglądamy nasze zdjęcia w rozmiarach większych niż 1200-2000 px na długim boku, nie powinniśmy obawiać się fotografowania z szeroko otwartą przysłoną, gdy najdzie nas taka ochota. Dopiero po domknięciu przysłony powyżej f/16 rozmycie detali będzie możliwe do wyłapania gołym okiem, choć i tak raczej nieznacznie.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Rozmycie w praktyce:

Jeśli zaś chodzi o kwestię rozmycia nieostrości, o Irixie 150 mm f/2.8 Macro 1:1 można mówić w samych superlatywach. Bokeh jest piękne, kremowe i zachowuje kolisty charakter w całym zakresie przysłon. Zupełnie nie dziwi, że producent zdecydował się wypuścić ten obiektyw także w wersji filmowej - ta plastyka zachwyci twórców wideo poszukujących obiektywów do realizacji ujęć makro i detali.

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)