Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
82%
Długie makro Irix 150 mm f/2.8 pretenduje do miana najbardziej praktycznej konstrukcji tego typu na rynku. Czy rzeczywiście spełni oczekiwania wymagających fanów fotografowania świata w mikroskali? Sprawdzamy to w naszym teście.
Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.
Tym, czym obiektyw Irix 150 mm zdecydowanie błyszczy jest dystorsja, a właściwie jej brak - zniekształcenia mierzone dla pliku RAW wynoszą maksymalnie 0,07% (średnio 0,03%). Formalnie, otrzymujemy więc bardzo delikatną dystorsję wklęsłą, będzie ona jednak zupełnie niezauważalna gołym okiem, chyba że uprzemy się, by fotografować kratki w zeszycie, ale nawet i wtedy większa szansa na to, by ewentualne nierówności wynikały z nierównego ustawienia obiektywu niż z faktycznej dystorsji szkła. Tę lekcję inżynierzy Irixa odrobili na szóstkę!
Schemat dystorsji obiektywu Sony FE 35 mm f/1.4 GM. Pierwsze pole pokazuje faktyczną dystorsję, kolejne jej uwypuklenie, pozwalające zorientować się w charakterze aberracji