Rozdzielczość

Wyniki testu:
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8.5
Budowa:
9.5
Nasza ocena:

86%

Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

23 Wrzesień 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22-24 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Producent obiecuje, że zaawansowany układ optyczny obiektywu jest nam w stanie dostarczyć ostry obraz właściwie już od nominalnej wartości przysłony. Jak zapewnienia te wyszły ze zderzenia z rzeczywistością? Irix 45 mm f1.4 nie jest być może najostrzejszym obiektywem w swojej klasie. Natomiast bardzo dobra kontrola aberracji i wysokiej jakości powłoki sprawiają, że podczas pracy z szeroko otwartą przysłoną nie obserwujemy właściwie żadnego przesadnego zmiękczenia. A na pewno nie będziemy tego w stanie dostrzec gołym okiem podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych. Wrażenie ostrości potęguje dodatkowo bardzo mała GO, którą uzyskujemy przy niskich wartościach przysłony, gdzie szkło radzi sobie delikatnie gorzej niż w środku zakresu. Na pewno należy też pochwalić fakt, że szkło utrzymuje bardzo wyrównane rezultaty w całym zakresie przysłon.

Dobrze jest już na przysłonie f/1.4 gdzie uzyskujemy ok. 25 pl/mm w centrum kadru i 27 pl/mm na brzegach (co ciekawe w tym wypadku środek jest delikatnie mniej ostry niż brzegi, nie będzie to jednak widoczne gołym okiem, nawet w powiększeniu). Natomiast już domknięcie szkła do f/1.8 podniesie ten wynik do bardzo przyzwoitego jak na 22-megapikselową matrycę poziomu kolejno 31,5 i 28 pl/mm, a na f/2.0 jest to już 35 pl/mm w centrum kadru i ok. 32 pl/mm na brzegach. Najlepsze osiągi pod względem rozdzielczości szkło oferuje na przysłonach w zakresie f/5.6-f/8, gdzie nasze oczy będzie cieszyć ponad 38 pl/mm w centrum kadru i 36 pl/mm w okolicach brzegów. Pozytywne wrażenie robi także fakt, że nie obserwujemy mocniejszego spadku rozdzielczości po mocniejszym domknięciu przysłony, a obiektyw w żadnym wypadku nie zbliża się nawet do granicy akceptowalności.

Jednym słowem pod względem ostrości to naprawdę udany obiektyw, w przypadku którego nie będziemy mieć do czynienia z sytuacjami, gdzie przy określonych ustawieniach przysłony jakość obrazu nie będzie spełniać naszych oczekiwań.

Rozdzielczość w praktyce

Pobierz

f/1.4

Pobierz

f/2

Pobierz

f/2.8

Pobierz

f/4

Pobierz

f/5.6

Pobierz

f/8

Pobierz

f/11

Pobierz

f/1.4

Pobierz

f/2

Pobierz

f/2.8

Pobierz

f/4

Pobierz

f/5.6

Pobierz

f/8

Pobierz

f/11

Pobierz

f/16

Pobierz

f/22

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim to nowy pomysł na modułową optykę, która w miniaturowej formie i niskiej cenie dostarcza amatorom wybór 3 stosunkowo jasnych obiektywów stałoogniskowych. Czy to...
8
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
18
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
26
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj