Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
86%
Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4 f/5.6 i f/22.
Mocnym punktem obiektywu Irix jest zdecydowanie dobra kontrola aberracji chromatycznej. Ta może ewentualnie uwidaczniać się jedynie w samych rogach kadru, jednak nawet w najgorszym przypadku (największa aberracja chromatyczna występuje powyżej przysłony f/11) nie będzie ona bardzo duża (ok. 1,5 px) toteż sytuacje, w których zobaczymy nieprzyjemne rozwarstwienia kolorów będą należeć do rzadkości, jeśli w ogóle będziemy mieli z nimi do czynienia. Podczas testowania obiektywu nie byliśmy w stanie uzyskać mocno widocznej aberracji chromatycznej na zdjęciach.