Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8.5
Budowa:
9.5
Nasza ocena:

86%

Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

23 Wrzesień 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4 f/5.6 i f/22.

 

Mocnym punktem obiektywu Irix jest zdecydowanie dobra kontrola aberracji chromatycznej. Ta może ewentualnie uwidaczniać się jedynie w samych rogach kadru, jednak nawet w najgorszym przypadku (największa aberracja chromatyczna występuje powyżej przysłony f/11) nie będzie ona bardzo duża (ok. 1,5 px) toteż sytuacje, w których zobaczymy nieprzyjemne rozwarstwienia kolorów będą należeć do rzadkości, jeśli w ogóle będziemy mieli z nimi do czynienia.  Podczas testowania obiektywu nie byliśmy w stanie uzyskać mocno widocznej aberracji chromatycznej na zdjęciach.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11 
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)