Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - Dystorsja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Styczeń 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

Pełna komunikacja obiektywu z aparatem miała także owocować zminimalizowaniem wszelkich zniekształceń obrazu. W praktyce jednak włączenie korekty dystorsji nie ma żadnego przełożenia na zdjęcia.

dystorsja - wyłączona korekta

dystorsja - włączona korekta

W obu przypadkach w naszym laboratorium DxO zanotowaliśmy dystorsję na poziomie -0.41%, co w tej klasie sprzętu nie jest aż tak wysokim wynikiem. Niemniej jednak, jak przyjrzymy się powyższym wykresom to zauważymy, że testowana Tokina FíRIN odznacza się dystorsją falistą, która jest jednym z najbardziej dokuczliwych zniekształceń obrazu, w kadrze objawiającym się jako zauważalnie pofalowane linie. Z jednej strony ten rodzaj dystorsji jest celowo wprowadzana przez producentów już na etapie projektowania obiektywu. Konstruktorzy decydują się na to, by w pewnym stopniu wizualnie wyprowadzić zniekształcenia obrazu - nie otrzymujemy ogromnych wypukłości lub wklęśnięć planu fotograficznego, a charakterystyczne fale lub „wygięcie obrazu“ ku górze na skraju kadru. Tak więc oko zostaje oszukane, a nam wydaje się, że zniekształcenia nie są kłopotliwe. Niemniej jednak największym problemem dystorsji falistej (w odróżnieniu od typowej beczki lub poduszki) jest fakt, że nie będziemy w stanie jej całkowicie wyprostować w programach do edycji zdjęć.

Dystorsja obrazu w praktyce

1/125s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm / korekta OFF

1/125s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm / korekta ON
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)