Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Styczeń 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Z pewnością takiej konstrukcji mogło brakować użytkownikom systemu Sony E. Jednak Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF to obiektyw, który trudno jednoznacznie ocenić. Jest wyjątkowo kompaktowy i dobrze wykonany. Do tego minimalistyczny projekt metalowego tubusa powinien znaleźć swoich zwolenników - również wśród prawdziwych purystów. Niestety brak uszczelnień może dla wielu być już sporą wadą - zważywszy na specyfikę tego modelu, z którego najczęściej będą korzystać w terenie. Rozczarowuje także wolny AF - choć nie możemy mu odmówić precyzji nawet w trudniejszych warunkach.

Więcej oczekiwaliśmy również od samej optyki. Wady takie jak aberracja chromatyczna, dystorsja czy winietowanie są słabo korygowane. Również praca w mocnym słońcu (gdy to znajdzie się w kadrze) nastręcza sporo problemów. Natomiast pochwalić musimy wysoką rozdzielczość obrazu w centrum planu fotograficznego, której pozazdrościć mogą obiektywy konkurencji. Również brzegi osiągają dobre rezultaty, ale dopiero od f/4. Skrajne partie zdjęć wykonanych na f/2 i f/2.8 będą niestety znacznie mniej wyraziste, ale denerwujące rozmycie zauważymy dopiero na przybliżeniach.

Tak więc czy warto zdecydować się na Tokinę FíRIN? Jeśli do Sony E koniecznie poszukujemy pełnoklatkowej stałki o ogniskowej 20 mm i większym nominalnym otworze przysłony, systemie autofokusa oraz wyjątkowo kompaktowych gabarytach, to testowany model może być naszym jedynym wyborem. Natomiast jeśli zaakceptujemy większe wymiary konstrukcji lub inne parametry optyczne, to warto zastanowić się nad ofertą konkurencyjnych producentów.

Plusy

  • metalowy tubus
  • dobra jakość wykonania
  • kompaktowe gabaryty
  • minimalistyczny design
  • autofokus współpracujący z technologią Sony Fast Hybrid AF
  • precyzyjne i relatywnie ciche przeostrzanie
  • możliwość ręcznego doostrzenia kadru bez konieczności przełączania obiektywu w tryb MF
  • bardzo dobra rozdzielczość w centrum kadru
  • wysoki kontrast i odpowiednia kolorystyka
  • stosunkowo dobra praca w warunkach wymagającego oświetlenia (gdy słońce znajdzie się poza obrębem kadru)

Minusy

  • brak uszczelnień obudowy
  • w zestawie handlowym brak materiałowego etui lub pokrowca ochronnego
  • wolno działający AF
  • słaba rozdzielczość obrazu na brzegach (f/2-f/2.8)
  • mało plastyczne rozmycia dalszego planu
  • słabo korygowana aberracja chromatyczna
  • zauważalna dystorsja falista
  • bardzo duża winieta - i to w całym zakresie przysłon
  • widoczne bliki i flary, gdy słońce znajdzie się w obrębie kadru
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

72%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)