Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Styczeń 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Projekt FíRIN 20 mm f/2 FE AF wpisuje się w popularny ostatnimi czasy ultraminimalistyczny design obiektywów. Na obudowie nie uświadczymy żadnych klasycznych rozwiązań w formie fizycznych przycisków czy przełączników. Znalazł się jedynie szeroki pierścień zmiany ostrości, a także obręcz z nazwą oraz zaakcentowanymi bocznymi rowkowaniami poprawiającymi chwyt. Na wygodę pracy mają także wpływ kompaktowe gabaryty (81.5 x 73.4 mm i 464 g), co w połączeniu z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami Sony daje niewielki i dobrze wyważony zestaw.

Najnowszy reprezentant rodziny FíRIN odznacza się także bardzo dobrą jakością wykonania. Od razu widać, że pod tym względem Tokina chce nawiązać wymierną walkę z systemowymi konstrukcjami Sony, jak również propozycjami największej konkurencji. Otrzymujemy połączenie metalu, szkła oraz wysokiej klasy tworzyw sztucznych, co w efekcie sprawia naprawdę dobre wrażenie, które z czasem jeszcze bardziej się umacnia.

Jedyne do czego możemy mieć jakiekolwiek konstrukcyjne pretensje to brak uszczelnień obudowy - a te z pewnością przydałby się podczas fotografowania w terenie. Niestety jest inaczej, przez co będziemy musieli być wyjątkowo ostrożni, ponieważ istnieje spore ryzyko, że w czasie pracy w bardziej wymagających i zmiennych warunkach do wnętrza skrywającego optykę i elektronikę mogą przedostać się krople wody lub kurz.

Funkcjonalnym rozwiązaniem jest natomiast fakt, że Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF gwarantuje pełną współpracę i komunikację z bezlusterkowcami Sony. Dzięki temu obiektyw do aparatu przesyła wszystkie niezbędne dane potrzebne do wprowadzenia automatycznej korekcji winietowania, dystorsji oraz aberracji chromatycznej, co w efekcie ma zminimalizować te wady optyki. Poza tym pełna kompatybilność Tokiny z korpusem pozwala również na bezproblemowe i wydajne działanie systemu stabilizacji, w który są wyposażone pełnoklatkowe bezlusterkowce Sony.

Rozbudowany układ optyczny o ogniskowej 20 mm gwarantuje: kąt widzenia wynoszący 92.40 stopnie, maksymalną skalę odwzorowania 1:10.29 i minimalną odległość ostrzenia 28 cm. We wnętrzu Tokiny znajdziemy 13 elementów rozmieszczonych w 11 grupach. Wśród nich są dwa asferyczne szkła i trzy soczewki Super-low Dispersion o obniżonym współczynniku dyspersji, których zadaniem jest minimalizowanie wszelkich aberracji i zniekształceń obrazu. Oprócz tego soczewki zostały pokryte wielowarstwowymi powłokami antyrefleksyjnymi, które mają poprawić pracę w ostrym i kontrastowym świetle, dzięki czemu bliki i flary nie powinny być widoczne na zdjęciach. Szkło wyposażono w 9-listkową przysłonę, którą będziemy mogli regulować w zakresie od f/2 do f/22. Znalazły się także specjalne złącza, dzięki którym przesłane zostaną między innymi dokładne informacje EXIF.

W zestawie handlowym - poza obiektywem - znajdziemy przedni i tylny dekielek oraz osłonę przeciwsłoneczną. To cały komplet. Szkoda, że producent nie uwzględnił materiałowego etui lub pokrowca ochronnego, w którym moglibyśmy schować stałkę Tokiny.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)