Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Styczeń 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22-25 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

„Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF została zoptymalizowana do pracy z najnowszej generacji, pełnoklatkowymi sensorami Sony i ma odznaczać się doskonałą jakość optyczną“ - takimi słowami producent zapowiedział tę stałkę. Jednak czy dotrzymał obietnicy i faktycznie mamy do czynienia z konstrukcją o ponadprzeciętnych możliwościach?

Testowana Tokina to prawdziwy „Dr Jekyll i Mr Hyde”. W centrum kadru stałka notuje rewelacyjne osiągi. Obraz już od nominalnego otworu przysłony jest niemal krystalicznie wyrazisty - zanotowaliśmy 43 lp/mm. Jednak przymknięcie przysłony przekształci model FíRIN 20 mm f/2 FE AF w „żyletę“ z najlepszym wynikiem rozdzielczości na f/5.6 (52 lp/mm). Co więcej optymalna i wyrównana wyrazistość w centrum utrzyma się od f/2.8 do f/8. Jest to więc osiągnięcie godne podziwu w tej klasie sprzętu.

Niestety na brzegach Tokina pokazuje już swoją drugą naturę. Wprawdzie wartości jakie obiektyw zanotował w naszym laboratorium nie są złe, to jednak rozdzielczość w centrum nas mocno rozpieściła i szkoda, że jakość obrazu na skrajnych partiach kadru jej nie dorównała. Największe rozczarowanie to nominalny otwór przysłony, który nie przekroczył granicy przyzwoitości dla pełnoklatkowego sensora Sony A7R III. Również domknięcie do f/2.8 na nie wiele się zdało - otrzymaliśmy „o włos“ lepszą rozdzielczość. Tak naprawdę dopiero od f/4 brzegi stają się wyraźnie ostre z ponadprzeciętną wartością MTF50 na f/5.6 i f/8.

Mimo to Tokina - w swojej klasie sprzętu - dostarcza odpowiedniej rozdzielczości. Nie powinniśmy więc narzekać na denerwujące rozmycia - choć te wystąpią na f/2 i f/2.8, gdzie różnica w jakości obrazu pomiędzy centrum a brzegami jest największa. Niemniej jednak podczas normalnego podglądu zdjęć nie dostrzeżemy tych niedoskonałości - te pojawią się na większych przybliżeniach.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/400s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)