Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Ciekawi jak w naszym teście wypadł nowy M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO? Zobaczcie, czy jest to obiektyw godny najbardziej wymagającego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

30 Marzec 2018
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr (MTF50 dla pliku RAW). Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Częstą bolączką ultrajasnych obiektywów szerokokątnych jest nierównomierna jakość obrazu – ostrzejszy środek i mniej wyraziste brzegi kadru. W praktyce konstrukcje tego typu dopiero po przymknięciu przysłony zaczynają ukazywać odpowiednią rozdzielczość. Jednak podczas premiery modelu M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO producent zapewniał, że ten obiektyw będzie odznaczał się dużą i wyrównaną rozdzielczością – niezależnie od wybranej przysłony. Naszym zdaniem nie tylko dotrzymał danego słowa, lecz także skonstruował obiektyw, który – w tej klasie sprzętu – charakteryzuje się wyjątkową jakością obrazu.

Powyższy wykres funkcji MTF50 wygenerowanej dla plików RAW może imponować. Już od maksymalnego otworu przysłony f/1.2 obiektyw zapewnia wyraźne zdjęcia. Co więcej ostrość w centrum, jak również na brzegach kadru jest zbliżona, co uznajemy za ogromny plus tej konstrukcji. Jest to o tyle ważne, że zapewne często użytkownicy będą fotografować z wykorzystaniem nominalnego otworu przysłony, a wtedy możemy być spokojni o odpowiednią ostrość zdjęć. Jednak jeśli zależy nam na o wiele lepszej jakości obrazu, to przysłonę powinniśmy domknąć do f/2.8-f/4 – rozdzielczość w centrum wynosi ponad 40 lp/mm, zaś na brzegach wyraźnie przekracza 30 lp/mm. Poza tym dysproporcje rozdzielczości pomiędzy poszczególnymi partiami planu fotograficznego nie są duże. Oznacza to, że zdjęcia są równie ostre - tak w samym centrum, jak i w rogach kadru. Jedynie f/16 prezentuje małą wyrazistość obrazu, która balansuje na granicy 20 lp/mm.

Rozdzielczość w praktyce

przysłona f/1.2
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)