Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Ciekawi jak w naszym teście wypadł nowy M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO? Zobaczcie, czy jest to obiektyw godny najbardziej wymagającego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

30 Marzec 2018
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Aberracja chromatyczna to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak jak obiecywał producent, zaawansowany układ optyczny o specjalnej budowie sprawi, że nowy Olympus będzie praktycznie pozbawiony tej wady. Z tymi słowami możemy się zgodzi, ale tylko po części.

Na maksymalnie otwartej przysłonie f/1.2 aberracja chromatyczna nie jest aż tak dokuczliwa. Anomalia o wartości 0.85 piksela dotyka jedynie samych rogów kadru, dzięki czemu znaczna większość planu fotograficznego jest jej pozbawiona. Niemniej jednak wraz z przymykaniem przysłony ta wada układu optycznego się dosyć szybko nasila (zarówno jej wartość, jak i występowanie na planie fotograficznym), a swoje apogeum osiąga na f/16, gdzie wynosi 1.33 piksela i zajmuje już w niemal cały kadr. Warto jednak zauważyć, że do f/2.8 aberracja chromatyczna nie przekracza jednego piksela.

W praktyce wszelkie przebarwienia kontrastowych fragmentów zdjęcia będą widoczne – oczywiście wyraźniej na powiększeniach obrazu. Na szczęście nie jest to wada, z którą wyjątkowo trudno poradzić sobie na etapie postprodukcji.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)