Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Ciekawi jak w naszym teście wypadł nowy M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO? Zobaczcie, czy jest to obiektyw godny najbardziej wymagającego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

30 Marzec 2018
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Konstrukcja

Obiektywy Olympusa z linii M.Zuiko PRO to konstrukcje odznaczający się najwyższą jakością wykonania, a testowany model 17 mm f/1.2 jest tego jak najlepszym przykładem. Po raz kolejny mamy do czynienia z reprezentantem klasy premium, który został opracowany w najdrobniejszym calu.

Stałkę o wymiarach 68.2 x 87 mm i wadze 380 g zaprojektowano z wykorzystaniem sprawdzonych materiałów z najwyższej półki. Metalowy tubus został w pełni uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami, dzięki czemu sprawdzi się podczas pracy w wyjątkowo trudnych warunkach - fotografowanie w temperaturze do -10°C jest jak najbardziej możliwe. Oczywiście ogólne dobre wrażenie potęguje także świetne spasowanie poszczególnych (w tym ruchomych) elementów tubusa.

Wizualnie nowa stałka Olympusa niemal w żaden sposób nie odbiega od swoich starszych braci. Możemy więc mówić o wyjątkowej spójności i konsekwencji producenta. Olympus ujednolicił konstrukcję tego obiektywu i tak zaprojektował jego obudowę, aby fotografowie czuli się „jak w domu“ i mogli skoncentrować się wyłącznie na wykonaniu zdjęć, a nie na zaznajamianiu się z nowym modelem z serii M.Zuiko PRO. Wszystko jest na swoim miejscu, dzięki czemu zaraz po podłączeniu obiektywu do korpusu możemy skupić się wyłącznie na swojej pracy.

Tak więc otrzymujemy dobrze znany i wyjątkowo minimalistyczny projekt obiektywu, na którym - poza pierścieniem ostrości - znajdziemy przycisk funkcyjny L-Fn umożliwiający szybki dostęp do zapisanych pod nim opcji (dane ustawienia przypisujemy w menu aparatu). Uwagę przykuć mogą także estetyczne wykończenia - przede wszystkim wąska niebieska obręcz oraz grafitowe zaakcentowanie pierścienia. To wszystko może się podobać i to bardzo - zwłaszcza fanom stylowego i nowoczesnego wzornictwa.

M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO to także obiektyw, który ma zapewniać ponadprzeciętną rozdzielczość i plastykę obrazu w całej rozpiętości kadru. W jego wnętrzu znajdziemy 15 elementów optycznych umieszczonych w 11 grupach. Wśród nich znalazły się asferyczne soczewki oraz nowe soczewki ED-DSA (Extra-Low Dispersion Dual Super Aspherical). Warto w tym miejscu wspomnieć, że Olympus jest pierwszym producentem, który projektuje i wykonuje tego typu elementy optyczne. Dzięki nim możliwe stało się zmniejszenie ogólnej liczby soczewek zastosowanych w obiektywie.

Ponadto mamy mieć do czynienia ze skutecznym minimalizowaniem różnego rodzaju wad optycznych, charakterystycznych dla szerokokątnych obiektywów: między innymi aberracji chromatycznej, dystorsji oraz winietowania. Na dodatek poszczególne elementy układu zostały pokryte powłokami Z Coating Nano. Technologia ta powinna redukować niekorzystne efekty świetlne, takie jak poświaty, flary i odbicia, a także gwarantować zachowanie kontrastu i ostrości obrazu podczas fotografowania w wymagających warunkach oświetleniowych.

Z kolei za plastykę obrazu ma odpowiadać kombinacja ogniskowej 17 mm (ekwiwalent 34 mm dla pełnej klatki) i 9-listkowej przysłony o maksymalnym otworze f/1.2. Jak obiecuje producent, powinniśmy cieszyć się także przyjemnym efektem bokeh oraz miękkimi rozmyciami nieostrości i odpowiednim odseparowaniem fotografowanego obiektu od tła.

Niestety zestaw handlowy nie rozpieszcza. Wraz z obiektywem otrzymujemy jedynie przedni i tylny dekielek. To wszystko. Szkoda, że producent nie zaproponował dedykowanej osłony przeciwsłonecznej, czy choćby materiałowego pokrowca, w którym moglibyśmy bezpiecznie schować stałkę wartą ponad 6 tys. zł.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)