Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Ciekawi jak w naszym teście wypadł nowy M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO? Zobaczcie, czy jest to obiektyw godny najbardziej wymagającego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

30 Marzec 2018
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

W testowanym modelu - podobnie jak w przypadku najnowszych modeli z linii M.Zuiko PRO - za efektywną pracę autofokusa odpowiada wydajny silnik oraz mechanizm MSC (Movie & Still Compatible), który zapewnia precyzyjne i wyjątkowo ciche przeostrzanie. Soczewka ustawiająca ostrość poruszana jest za pomocą śruby ślimakowej, a nie przekładni, które są zazwyczaj źródłem hałasu. Dzięki temu zastosowana technologia pozwala dokładnie i szybko ostrzyć w trybie fotografowania oraz cicho i płynnie przeostrzać obraz w czasie filmowania. Pomaga w tym również system wewnętrznego ogniskowania. Poza tym unieruchamia on także soczewki umieszczone z przodu obiektywu. Otrzymujemy więc możliwość nakręcenia na frontowy element optyki różnego rodzaju filtrów o średnicy 62 mm.

M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO z flagowym OM-D E-M1 Mark II tworzy prawdziwie zabójczy duet. Mechanizm MSC wraz ze 121-polowym, krzyżowym systemem AF aparatu gwarantuje błyskawiczne ustawianie ostrości. Przeostrzanie z planu dalekiego na bliski trwa zaledwie 0,1 sekundy, co jest fenomenalnym wynikiem! Co więcej, M.Zuiko ani myśli zwalniać nawet podczas pracy w trudniejszych warunkach oświetleniowych. Z kolei przeostrzanie na obiekty znajdujące się w zbliżonej płaszczyźnie trwało zaledwie 0.07 sekundy! Ale pochwalić musimy nie tylko szybkość, lecz także ponadprzeciętną precyzję oraz powtarzalność całego systemu - bez żadnego zawahania AF trafiał w punkt (również w trudniejszych warunkach). Mamy więc do czynienia z prawdziwym demonem prędkości i precyzji.

Jednak ta stałka to nie tylko skuteczny AF, to również dokładność podczas ręcznego ostrzenia. Tubus został wyposażony w charakterystyczne dla konstrukcji z serii M.Zuiko Pro sprzęgło manualnego ustawiania ostrości. Dzięki niemu otrzymujemy szybkie przełączanie z AF na MF przez zmianę położenia pierścienia ostrzenia. Po jego przesunięciu w stronę bagnetu uzyskujemy dostęp do czytelnej skali odległości hiperfokalnej, która z technologią podglądu ostrzenia dostępną w korpusach Olympusa ułatwia ręczne ustawianie ostrości. Warto także zaznaczyć, że pierścień w trybie AF obraca się stosunkowo luźno. Jednak po przełączeniu na MF stawia on już znacznie wyraźniejszy opór podczas użytkowania.

Natomiast minimalna długość ostrzenia (20 cm) w połączeniu z maksymalnym powiększeniem 0,15x (odpowiednik 35 mm: 0,3x) zapewnia ciekawe wyeksponowanie fotografowanego obiektu z bliskiej odległości - główny temat zdjęcia będzie ostry i efektywnie odseparowany od plastycznie rozmytego tła.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)