Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

83%

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Lipiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Podczas premiery Samyanga AF 14 mm f/2.8 FE wiele osób zastanawiało się jak poradzi sobie system autofokusa. Na szczęście wszelkie wątpliwości z tym związane zostały natychmiast rozwiane. Samyang ostrzy pewnie i szybko - jak na obiektyw w swojej klasie. W większości sytuacji możemy polegać na automatyce - ta nas nie zawiedzie. Niemniej jednak niewielkie trudności mogą pojawić się w czasie fotografowania po zmroku lub w zaciemnionych pomieszczeniach, gdzie AF lubi się trochę zagubić. Jednak po krótkiej chwili trafi w punk, a my będziemy mogli cieszyć się z poprawnie wyostrzonych zdjęć.

Kolejną zaletą tego Samyanga jest jakość i precyzja wykonania. Metalowy tubus, który odznacza się wyjątkowo minimalistycznym designem, sprawia wrażenie, że może sprostać największym trudnościom. I faktycznie w większości sytuacji może sobie poradzić bez problemu. Jednak nie ryzykowalibyśmy fotografowania podczas deszczu, ponieważ Samyang w żaden sposób nie został uszczelniony. To wielka szkoda - zwłaszcza dla fotografów krajobrazu, którzy to szkło będą wykorzystywać głównie w terenie, gdzie warunki pogodowe często potrafią zaskoczyć.

Pod względem optyki jest dobrze, ale do ideału niestety sporo brakuje. Rozdzielczość jest typowa dla konstrukcji tej klasy. Mamy więc do czynienia z ostrym obrazem w centrum kadru i rozmyciami na jego brzegach, co jest już zauważalne na zdjęciach. Podobnie jak duża dystorsja oraz winieta, które także dają się we znaki. Z kolei aberracja chromatyczna może być widoczna, ale jedynie w samych rogach - reszta planu fotograficznego będzie wolna od tej wady. Pochwalić natomiast musimy ponadprzeciętną pracę w kontrastowych warunkach oświetleniowych oraz dobrą plastykę i kolorystykę obrazu. Ten obiektyw naprawdę ładnie maluje, co spotka się z uznaniem wielu fotografów.

Pomimo kilku wpadek - typowych dla obiektywów tej klasy - Samyang kolejny raz dowiódł, że zna się na rzeczy. Ten koreański producent po raz trzeci mocno zaznaczył swoją obecność w segmencie szkieł z autofokusem dedykowanych do systemu Sony E. Do dobrze ocenionych konstrukcji AF 35 mm f/2.8 FE oraz AF 50 mm f/1.4 FE dołącza teraz model AF 14 mm f/2.8 FE. Za tym szkłem przemawia kilka rzeczy: jedna z najszerszych ogniskowych w systemie Sony E, plastyka obrazu, sprawny AF, precyzyjne wykonanie oraz świetny stosunek jakości do ceny. Żałujemy jednak braku uszczelnień, które dla wielu fotografów są kluczowe podczas fotografowania w terenie. A przecież ten obiektyw powstał, by zatrzymywać w kadrze piękno krajobrazu czy architektury.

Plusy

  • dobra jakość wykonania metalowego tubusu
  • minimalistyczny i stylowy design
  • szybki i precyzyjny autofokus
  • dobra rozdzielczość obrazu w centrum kadru
  • plastyczne rozmycie nieostrości na f/2.8
  • odpowiednio korygowana aberracja chromatyczna
  • dobra praca pod ostre światło
  • stosunek jakości do ceny

Minusy

  • brak uszczelnień
  • gubiący się AF w trudnych warunkach oświetleniowych
  • spora dystorsja
  • widoczna winieta
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Ocena ogólna

83%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)